'Laat Amsterdammers profiteren van toeristen'

Nieuwe faciliteiten voor toeristen, zoals hotels, winkels en restaurants kunnen we degelijk meerwaarde hebben voor Amsterdammers, schrijft VVD-fractievoorzitter Marja Ruigrok vandaag in het Parool.

'Laat Amsterdammers profiteren van toeristen'

Bent u deze zomer al op vakantie geweest? Waarschijnlijk bent u dan, net als ik, op zoek naar een authentieke en bijzondere ervaring.  Eten waar locals eten en proberen de touristtraps te vermijden. Miljoenen mensen bezochten Amsterdam vorig jaar, waarvan het grootste deel dezelfde instelling zal hebben. Zij willen een beeld krijgen van het dagelijks leven van de Amsterdammers.

Steden die de moeite waard zijn om te bezoeken zijn zeker de moeite waard om in te wonen. Andersom geldt dit ook. Bezoekers en bewoners kunnen elkaar versterken, zolang er sprake is van een positieve impact voor beide kanten van deze medaille. Wat mij betreft ligt daar de komende tijd een belangrijke oplossing voor de problemen die Amsterdammers momenteel ervaren met drukte door bezoekers. Vuil op straat, geluidsoverlast, illegale vakantieverhuur en krapte op straat om maar wat te noemen.

Ik woon al 25 jaar op de Herengracht en heb de stad zien veranderen. Voor het grootste deel ten goede. Vervallen panden zijn prachtig opgeknapt. Gebouwen die voorheen niet toegankelijk waren zijn nu openbare hotels en restaurants met soms de mooiste dakterrassen van de stad. Junks zijn grotendeels verdwenen. Daarvoor in de plaats zijn toeristen uit binnen- en buitenland gekomen, want zij willen de successen van die mooie stad wel eens met eigen ogen bekijken. Dat kan niemand ze kwalijk nemen.

Overlast kunnen we bezoekers wel kwalijk nemen. En daar moeten we ook krachtig tegen optreden. Maar overlast is niet alleen de schuld van de bezoeker. Net zo min als het veranderende aanbod winkels alleen de schuld is van de bezoeker. Het zijn ook onze buren die hun huisvuil naast de container of op verkeerde tijden buiten zetten. Wij halen onze boodschappen bij grote supermarkten of laten ze bezorgen, waardoor de lokale slager en groenteboer minder klanten krijgt. We bestellen kleding, witgoed en boeken online waardoor er meer busjes in de straat parkeerplekken bezet houden of de stoep blokkeren en de lokale kledingwinkels minder klanten krijgen. Amsterdam is niet alleen veranderd, de Amsterdammers ook. Verandering en dynamiek hoort ook bij de stad.

Verandering moet echter wel voor Amsterdammers en bezoekers meerwaarde hebben. Door de komst van vele toeristen zijn er nieuwe functies ontstaan in Amsterdam waar Amsterdammers misschien minder snel komen. Hotels, bepaalde winkels, sommige restaurants. Maar zij kunnen wel degelijk meerwaarde hebben voor de bewoner. Kan het hotel geen uitgiftepunt worden voor pakketjes en boodschappen? Er zijn hotels waar je korting krijgt op drankjes en die buurtfeesten organiseren. Ook kunnen zij bijvoorbeeld hun services laagdrempelig aanbieden aan omwonenden, zoals de gym of bepaalde dienstverlening. Kunnen winkels, hotels en restaurants voor toeristen geen voorrang geven aan werknemers uit de buurt, zodat werkgelegenheid terecht komt bij de eigen omgeving? Ook hier zijn al goeie voorbeelden van. Waarom hangt er geen kunst uit de depots van musea in hotels, zodat Amsterdammers een goede reden hebben om eens te komen kijken?

We moeten de verbinding zoeken tussen de Amsterdammer en de bezoeker. Voor wederzijds begrip en wederzijds belang. Bovendien, als een bezoeker zich thuis voelt in een stad daalt ook de kans op wangedrag, want dat ‘’doe je thuis toch ook niet’’.

Amsterdammers kunnen ook weer verbinding zoeken met gebieden die als toeristisch te boek staan. De ondernemers rond de Dam verenigen zich in het Paleiskwartier, om aan Amsterdammers te laten zien dat juist in de binnenstad zoveel moois is om te bezoeken en je hier nog steeds prachtige spullen kunt kopen. Door bij onze lokale helden, zoals buurtwinkels en kledingboetieken, inkopen te blijven doen steunen wij hen in de concurrentiestrijd. Die voeren winkels vaak niet tegen toeristen maar tegen internet.

Een stad maken we samen. Als Amsterdammers net zo goed profiteren van de komst van bezoekers en als overlast door bezoekers én Amsterdammers wordt aangepakt, dan kan Amsterdam de verandering omarmen. Zodat bezoekers ook in Amsterdam de echte authentieke ervaring en contact met de bewoners kunnen blijven ervaren en samen te genieten van al het moois dat onze stad te bieden heeft.

 

Marja Ruigrok

Fractievoorzitter VVD Amsterdam