Column: Koester de internationale uitstraling van Amsterdam

03 maart 2014

Steeds meer expats, start-ups (kleine startende, vaak technologische, bedrijfjes), toeristen en (Europese) hoofdkantoren weten Amsterdam te vinden. Dit is een goede zaak voor de lokale economie en werkgelegenheid.

De internationale uitstraling van onze hoofdstad dient gekoesterd, verbeterd en uitgebouwd te worden. Als visitekaartje van de stad speelt Amsterdam Centrum hierin een belangrijke rol. Om een goede gastheer te kunnen blijven is meer Engels in het OV nodig en moet het centrum schoon en veilig zijn. Ook moeten onveilige verblijfplekken voor toeristen worden uitgesloten. Internationale ondernemers zoals het SOHO-house moeten Amsterdam aantrekkelijk blijven vinden voor hun vestiging. De rode loper draagt sterk bij aan die aantrekkingskracht en zal een nog sterkere uitstraling krijgen als deze wordt doorgetrokken naar de Pijp.

Het stadscentrum van Amsterdam is compact, dus deze toeloop brengt ook uitdagingen met zich mee. Juist voor Amsterdam blijft het daarom van belang het aantrekkelijke vestigingsklimaat te combineren met het unieke DNA en de goede kwaliteit van leven voor haar bewoners en bezoekers. Om dit mogelijk te maken moet de dialoog met de bewoners dus actief in stand worden gehouden en daar waar nodig worden verbeterd. 

Marc van Voorst tot Voorst, kandidaat VVD bestuurscommissie Centrum