Column Marja Ruigrok

Toen de partijleider en de voorzitter van de Amsterdamse VVD me uitnodigden voor een glaasje cola light in juli vorig jaar, wist ik nog niet wat me boven het hoofd hing. Of ik campagneleider wilde worden. Nou, dat leek me eigenlijk niks. Maar mijn man zei: Doen! En dat bleek later het thema van de campagne, dus ik ging het DOEN!

 

Zo vlak voor D-Day, 21 maart lijkt het alsof het allemaal heel snel is gegaan, maar er ging heel wat aan vooraf. Eerst was daar de samenstelling van het team. Wat voor team is het geworden! De voorzitter en de lijsttrekker, samen met de man van het geld en de man van de organisatie vormen we het campagneteam. Daarnaast is er nog een team dat helpt bij contact met de kandidaten, evenementen, materiaal en meer. En dan hebben we de online bazen nog. We hadden de mazzel dat een van de bazen uit het landelijk team voor zichzelf was begonnen en dus meteen voor ons aan de slag kon! Met een groepje van ongeveer 10 bazen en bazinnen sloegen we aan het uitzetten van de strategie, het maken van content en het vooral veel reageren op reacties online. Altijd in gesprek blijven en soms een beetje humor inbrengen.

 

In december trokken we al in ons campagne HQ in de Jordaan. Overdag kantoor voor stagiairs, aanwaaiers en betrokkenen, ‘s avonds plek voor trainingen, bijeenkomsten en borrels natuurlijk. We zijn tenslotte wel van de VVD.

 

De afgelopen maanden waren een aaneenschakeling van deadlines en beslissingen. Van de aftrap tijdens de BBQ met de letters van de Amsterdamse VVD in het park, tot de fotografie op HQ en van advertenties, animaties tot debatten, heel veel debatten. Ik denk dat er uiteindelijk wel 80 debatten in de stad gehouden zijn, van wonen tot duurzaamheid. Ik denk dat onze lijsttrekker er minstens 30 voor zijn rekening heeft genomen! En dan natuurlijk de evenementen: Klaas Dijkhoff op de Zuidas, duurzaamheid in de Libertijn, Mark Rutte tijdens een Town Hallbijeenkomst, zwieren op de kermis en een VVD Huis op het Marie Heinekenplein.

 

Uiteindelijk wordt zo’n campagne in de laatste weken ineens heel zichtbaar en dat is enorm leuk! Met filmpjes op Facebook, veel interactie op Twitter, acties op Instagram en een groter dan groots steigerdoek in Amsterdam Zuid. Met filmpjes en advertenties in de lokale media en bushokjes en veel pers natuurlijk.

 

En nu maar hopen dat onze inspanningen leiden tot het gewenste effect: een liberale en vrije stad waar de Amsterdamse VVD een belangrijke rol speelt. Als je het nog niet gedaan hebt: roep je buren, je vrienden, je collega’s, je familie op om allemaal te gaan stemmen en dan allemaal op ons. Want wij maken het verschil in de stad. Wij gaan het DOEN!