Interview Pieter Veldhuizen

Pieter Velhuizen is sinds twee jaar bestuurslid Communicatie en Campagne. Na een aantal succesvolle campagnes te hebben (be)geleid, zit Pieter nog steeds boordevol energie. En ambitie. Zijn missie: professionalisering van de permanente campagne van de Amsterdamse VVD. Met de nadruk op permanent, want “campagnevoeren is continue verbinding houden”, aldus Pieter.

Als we even terugblikken op de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen, wat komt er allemaal bij de voorbereiding zo’n campagne kijken?
“We zijn vrijwel direct na de Tweede Kamer verkiezingen in maart vorig jaar gaan nadenken over het karakter van de campagne, wat ons verhaal zou zijn en wat voor mensen we nodig hebben. In de zomer van 2017 was het tijd voor de volgende stap: de begroting. We hebben toen al scherpe keuzes gemaakt, bijvoorbeeld om meer geld voor de online campagne vrij te maken.

Daarna zijn we gaan concretiseren, ons verhaal gaan aanscherpen. Je kan namelijk op twee manieren campagne voeren: “four more years”, of het roer compleet omgooien. Wij hebben gekozen voor nog eens vier jaar. Dat is lastig, want je wil niet je ogen sluiten voor wat nog niet goed gaat in de stad. Maar we hadden ook geen ander verhaal kunnen houden: dat het na acht jaar VVD in het college slecht gaat in Amsterdam. Grote onzin natuurlijk! Daarnaast hebben we gekozen voor een praktische in plaats van een symbolische aanpak: concrete oplossingen in plaats van alles te gaan roepen. Ook hebben we er voor gekozen andere partijen – of het nou de PvdA of nieuwkomer FvD betrof – niet aan te vallen om het aanvallen. Natuurlijk hebben we ons afgezet, maar wel op inhoud en uitgaande van ons eigen verhaal en kracht”.

Wat waren voor jou de hoogtepunten van de GR campagne?
“De tomeloze inzet van onze vrijwilligers in de verschillende stadsdelen. We hadden echt een goede spirit met zijn allen te pakken, iedereen heeft tot het laatste moment alles gegeven. Er werd veel samen ondernomen, daar speelde ons HQ in de Eerste Tuindwarsstraat een belangrijke rol in. Van borrels na een dag canvassen, tot huiskamersessies die de kandidaat-raadsleden er hebben georganiseerd. In het lijstje van hoogtepunten hoort wat mij betreft ook zeker de online campagne thuis. Deze had niet beter kunnen gaan, onze filmpjes, berichten, social livestreams sloegen goed aan en waren heel professioneel”.

Wat waren voor jou lastige momenten in de afgelopen campagnetijd?
“Het is natuurlijk heel jammer dat we de zevende zetel niet hebben gehaald. Dat zijn toch wel van die momenten dat je echt hard baalt. Ik kon er de eerste dagen nog niet echt van genieten, ik wil altijd winnen. Maar een paar weken later besef je dat er gewoon niet meer inzat gezien alle omstandigheden. Ik dacht trouwens in een zwart gat te belanden maar dat viel reuze mee gelukkig, haha. Eindelijk tijd voor mijn eigen bedrijf!   

Hoe voer jij zelf het liefst campagne?
“Met een positieve uitstraling, anders kan je geen goed gesprek voeren met mensen. Daarnaast ben je ook het visitekaartje van de partij. Zo zou ik zelf niet snel in een oude joggingbroek gaan canvassen”.

Wat neem je aan ervaring van de afgelopen GR campagne mee naar de toekomst?
“Dat je nooit moet afstappen van je eigen verhaal. Gedurende een campagne steekt altijd twijfel de kop op: moeten we toch niet meer in de aanval, moeten we toch niet een andere koers gaan varen op een bepaald dossier etc. Dat zijn juist de momenten dat je moet vasthouden aan je eigen verhaal. Ik ben blij dat wij dat hebben gedaan onder de fantastische leiding van Marja (Ruigrok – campagneleider GR verkiezingen 2018). Campagne is zorgen dat je verbinding houdt met alle betrokkenen, zorgen dat alles goed is afgestemd en dat je één verhaal verteld. En dit verhaal blijven herhalen met zijn allen! In die zin is campagnevoeren best wel een beetje dictatoriaal ;-)”.

Wat gaan we de komende periode van jou zien Pieter?
“Mijn doelstelling is dat we de komende periode vaker de straat op gaan. Niet alleen vlak voor een verkiezing, maar ook daarvoor. Permanent campagne voeren dus. We kunnen hier alle hulp bij gebruiken, bij deze dus een open oproep aan iedereen om mee te doen! Houd de komende periode de Amsterdamse VVD op social media en de website dan ook in de gaten”.

Door Frederique Holtrop