Amsterdam kiest voor ondernemerschap

Op 30 maart jl. overhandigden de raadsleden Marja Ruigrok en Frank van Dalen namens de VVD Amsterdam het Masterplan Deregulering aan PvdA-wethouder Gehrels. Maar liefst 33 voorstellen deed de VVD om Amsterdam aantrekkelijker te maken voor ondernemers. Met het Masterplan Deregulering wil de VVD dat Amsterdam vaker en meer kiest voor het ondernemerschap. Van:”Mag niet, kan niet, zal niet”, tot het stimuleren van ondernemerschap.

Deze week stelde de gemeenteraad het Amsterdams Ondernemers Programma (AOP) vast. Dit programma staat vol met de voorstellen die de VVD eerder dit jaar deed in haar masterplan. “We hebben veel gesprekken gevoerd, het stuk van het college is zelfs een keer door de wethouder terug genomen om nog meer voorstellen van de VVD te kunnen verwerken. De wethouder heeft laten zien dat het haar ernst is om belemmeringen voor goed en succesvol ondernemen in Amsterdam weg te nemen. Nu de raad het AOP heeft omarmd kunnen we echt werk maken van een ondernemersvriendelijkere stad”, aldus VVD-raadslid Frank van Dalen.

In het AOP wordt stevig ingezet op deregulering. “Wij zijn daar blij mee want dat was de kern van ons masterplan. Amsterdam zit vol met ondernemerszin en door dit plan komen er meer mogelijkheden en minder regels”, aldus VVD-woordvoerder Marja Ruigrok.

De VVD zal de uitvoering van het AOP nauwlettend in de gaten houden. Marja Ruigrok:“Dat de acties in het AOP smart zijn geformuleerd kan daarbij helpen. Geen vage teksten, maar concrete acties is wat de ondernemers van de gemeente willen zien. Hoe concreter hoe beter!”

Speciale aandacht zal de VVD daarbij laten uitgaan naar de rol van de stadsdelen. Veel vergunningen en verordeningen verschillen nog van stadsdeel tot stadsdeel. “In het AOP wordt ingezet op harmonisatie. Maar dan moeten de stadsdelen wel meewerken. Wij rekenen erop dat wethouder Gehrels voldoende kracht heeft om de stadsdelen te overtuigen van nut en noodzaak in dezen.”; aldus Van Dalen.

De komende maanden zal ook nog over het horecabeleid, evenementen en winkelbeleid worden gesproken. Ook dan zal de VVD inzetten op een ondernemingsvriendelijk Amsterdams klimaat.

Hieronder een selectie van enkele voor de VVD belangrijke zaken uit het AOP:

• Inzetten op cultuur van dingen mogelijk maken, rationaliteit in beleid en pragmatische instelling
  • Grotere servicegerichtheid vanuit de gemeente, waaronder een trainingsprogramma voor ambtenaren
  • Inzet van regelvrije zones
  • Winkelstraatmanagement
  • Uniformeren, harmoniseren en dereguleren eisen en vergunningaanvragen bij horeca, evenementen, werken in de openbare ruimte, (steigerdoek)reclame en warenmarkten & straathandel tussen stadsdelen
  • Onderzoek naar mogelijkheden en noodzaak verruiming winkeltijden
  • E-facturatie
  • Centraal portaal: Amsterdam.nl/ondernemen
  • Vereenvoudigen screenen leveranciers Gemeente Amsterdam
  • Aanbestedingspaspoort
  • Elektronisch ondernemersdossier (geen zaken dubbel aanleveren)