Drie maandencriterium bij winterkoudeopvang nodig

De afgelopen weken is veel commotie ontstaan over het voorstel van het College om een 3 maandencriterium te hanteren bij het bepalen wie wel of geen recht heeft op winterkoudeopvang. De VVD Amsterdam is van mening dat het 3 maandencriterium noodzakelijk is om misbruik te voorkomen.

De winterkoudeopvang is er voor mensen die het nodig hebben en dient niet als goedkope opvang voor toeristen en arbeidsmigranten. De afgelopen twee jaar zaten in de winterkoudeopvang veel mensen zonder regiobinding. Zij gebruikten de winteropvang als goedkoop hotel waardoor mensen die echt opvang behoefden, in de knel kwamen. HVO/Querido en het Leger des Heils, de instanties die de winterkoudeopvang in Amsterdam op zich nemen, zagen vorig jaar tientallen mensen die zij nooit eerdere hadden gesignaleerd en waarvan sterk het vermoeden bestond dat zij rechtstreeks uit andere steden waren afgereisd.

Dit misbruik heeft niet alleen een onwenselijk effect op de capaciteit van de opvanglocaties –het is absoluut niet een kwestie van maar wat bedden bij plaatsen- maar ook op een aantal andere zaken. Medewerkers en vrijwilligers - die door de extra toestroom diensten van 16 uur draaien- worden overbelast en er ontstaat een gespannen sfeer met verstoorde verhoudingen als gevolg tussen opvangbehoevenden.

Om te bepalen wie er wel en wie er geen recht heeft op winterkoudeopvang vindt er een screening plaats. Deze screening – uitgevoerd door mensen van HVO/Querido en het Leger des Heils- is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat er een plek is voor mensen die het echt nodig hebben. Het drie maandencriterium is een instrument, niet alleen gaat er een afschrikkende werking van uit maar het kan ook als contra-indicatie dienen wanneer misbruik wordt gesignaleerd. Dit betekent niet dat alle mensen die korter dan drie maanden in Amsterdam verblijven per definitie worden geweigerd. Bij de screening wordt gekeken of die mensen wel of niet zelf in een slaapplaats kunnen voorzien. Zo niet, dan kunnen ze gebruik maken van de winteropvang en bij twijfel zal een uitgebreide screening achteraf - na opname- plaatsvinden. Zoals het Leger des Heils en HVO/Querido stellen:”Hulpverleners sturen niet zomaar mensen weg waarvan zij het vermoeden hebben dat ze hulp nodig hebben.”

De uitlatingen van diverse partijen dat het voorgestelde beleid mensenlevens in gevaar brengt, zijn gratuit, onwaar en getuigen van weinig vertrouwen in en respect voor het beoordelingsvermogen van hen die jarenlange ervaring hebben in het verlenen van opvang. De VVD is van mening dat het bepalen wie er wel of geen recht heeft op opvang beter overgelaten kan worden aan de medewerkers en vrijwilligers van instanties zoals het Leger des Heils en HVO/Querido en niet moet gebeuren vanuit het comfort van een raadszetel.

Brian Benjamin