Short stay beleid moet op de schop

Branchevereniging, huurdersorganisaties, Amsterdamse burgers èn wethouder Freek Ossel hebben positief gereageerd op het VVD-voorstel inzake short stay. De wethouder zal mijn voorstel bespreken met diverse partijen die betrokken zijn bij short stay en komt binnenkort met een nieuw voorstel.

“Short stay beleid op de schop” is de aanhef van een persbericht dat het College van B&W op 22 december 2011 deed uitgaan. Daar is de VVD Amsterdam het hartgrondig mee eens.

Het persbericht vervolgt: “Amsterdam moet mensen die voor een korte periode in de stad werken en daarom hier kort moeten wonen nog beter faciliteren. Het college van B&W wil het short stay beleid hiervoor vernieuwen door minder regels op te leggen en short stay verhuurders beter te ondersteunen.” Het gaat werkelijk de goede kant op denk je dan. Maar wat zijn de werkelijke plannen van het College. En bieden deze een oplossing van de problematiek rondom short stay?

Wat is short stay?

Short stay is de verhuur van vrije sectorwoningen voor perioden korter dan zes maanden. In het huidige beleid mogen deze woningen worden verhuurd vanaf 7 nachten, maar hierop wordt nauwelijks gehandhaafd. Toeristen, congresbezoekers en mensen die hier tijdelijk werken en een reguliere woning verkiezen boven een verblijf in een hotel maken gebruik van het short stay aanbod. Sociale huurwoningen mogen überhaupt niet worden ingezet als short stay accommodatie.

Onderzoeksbureau Regioplan heeft in opdracht van de gemeente het vigerende short stay beleid onderzocht. Hun conclusie: “In het bijzonder pleiten wij voor het afschaffen van de niet handhaafbare ondergrens van het verblijf, de huishoudenseis en de eis dat niet mag worden omgebouwd in de woning. Met een vermindering van dergelijke regelgeving sluit Amsterdam ook meer aan bij de situatie in enkele concurrerende Europese steden.”

In de commissievergadering Bouwen, Wonen en Klimaat van 1 februari 2012 zullen de voorstellen van het College worden besproken. De VVD zal dan inzetten op twee zaken:

• De belangen van Amsterdam als internationale zaken-, toeristen- en congresstad.
  • Het oplossen van overlast die short stay momenteel met zich meebrengt.

Wat betreft het versterken van de belangen van Amsterdam:

• Het College wil de minimum nachtengrens verlagen van 7 naar 5 nachten. De VVD zet in op een minimum nachteneis van 3 nachten. Momenteel is het gemiddelde hotelverblijf in Amsterdam 1,8 nachten en het gemiddelde short stay verblijf 5,2 nachten. Short stay is dus een aanvulling op de hotelmarkt. Bij een verlaging van de nachteneis naar 3 nachten kan ook toeristenbelasting geheven worden. Het verhuren van short stay accommodaties voor minder dan 7 nachten gebeurt nu ook en wordt gedoogd. Door deze gedoogsituatie kan geen toeristenbelasting geheven worden waardoor de stad twee tot drie miljoen euro per jaar misloopt.
  • Short stay onderscheidt zich duidelijk van de hotelmarkt. Hotels trekken veel koppels en individuele reizigers en bieden meer service (receptie, ontbijt, dagelijkse schoonmaak). Short stay trekt meer groepen en professionele congresbezoekers die meer ‘self supporting’ zijn. Als Amsterdam zich op de kaart wil zetten als wereldstad, hoort een goed short stay aanbod daarbij.
  • Short stay is goed voor de voorzieningen in de stad. Huurders van short stay accommodaties maken meer gebruik van voorzieningen zoals winkels en restaurants. Hotelgasten geven meer geld in hun hotel uit.

Wat betreft het tegengaan van overlast:

• Regelmatig bereiken de VVD Amsterdam berichten over overlast door short stay verhuur. Vrijwel alle overlast wordt ondervonden door reguliere bewoners in panden waar één of meerdere appartementen worden verhuurd als short stay voorziening. Je zal maar twee keer per week een andere groep toeristen of congresgangers in het appartement boven je hebben. Daarom wil de VVD van de wethouder weten of het mogelijk is short stay niet meer toe te staan in panden waar ook reguliere kopers of huurders wonen.
  • Het College stelt voor een keurmerk in te stellen waaraan potentiële klanten kunnen zien dat de short stay ondernemer legaal opereert en kwaliteit biedt. De VVD steunt dit voornemen.
  • Er is de laatste jaren gehandhaafd op short stay, maar veel zaken zijn vastgelopen in een juridisch moeras. Door duidelijke en werkbare regels te stellen had dit voorkomen kunnen worden. Wat de VVD betreft wordt de handhaving specifiek ingezet op illegale verhuur van sociale huurwoningen, excessen en overlast.

“Zo wordt de achterstand met steden als New York, Madrid en Parijs, waar extended stay hotels al gemeengoed zijn, verkleind.”, schrijft het College in zijn voorstel. In andere Europese steden is geen of minder beleid dan in Amsterdam. Barcelona heeft alleen regels voor het oude centrum, Parijs overweegt deze in te voeren. Minimum nachteneisen zijn er echter nergens. De VVD pleit daarom niet voor het ‘verkleinen van onze achterstand’, zoals het College wil, maar voor het inlopen van onze achterstand.

Daniel van der Ree

Update 11 juli 2012 – Met hangen en wurgen is het voorstel van het College aangenomen. De VVD wilde meer, de linkse partijen minder. Een compromis dus. Zie hier alle stukken: http://zoeken.amsterdam.raadsinformatie.nl/cgi-bin/agenda.cgi/action=view/id=2186(agendapunt 22)

----------

Update 27 april 2012 – Onze schriftelijke vragen over stadsdeel centrum dat het shortstay beleid probeert te frustreren zijn beantwoord: http://www.amsterdam.nl/publish/pages/421117/265_12_schriftelijke_vragen_van_der_ree_inzake_short_stay_in_stadsdeel_centrum.pdf

----------

Update 1 februari 2012 – Positieve reacties op mijn (onderstaande) voorstel, van de branchevereniging, huurdersorganisaties, Amsterdamse burgers èn wethouder Freek Ossel. De wethouder zal mijn voorstel bespreken met diverse partijen die betrokken zijn bij short stay en komt binnenkort met een nieuw voorstel.