Bijzonder talent verdient bijzondere aandacht!

Het onderwijs in Amsterdam voor hoogbegaafde kinderen kan en moet beter. Hoogbegaafde kinderen moeten nu nog uitwijken naar omliggende gemeenten om passend onderwijs te krijgen. De VVD wil dat veranderen en heeft daarom samen met flink wat andere partijen een initiatiefvoorstel ingediend, dat er toe moet leiden dat er uiterlijk in 2013 ook in Amsterdam voltijdsonderwijs voor hoogbegaafde kinderen is.

Onderwijswoordvoerder Werner Toonk: “Het resultaat dat er nu ligt hebben we te danken aan de inzet van veel betrokken ouders, deskundigen, scholen, raadsleden en fractiemedewerkers. Die betrokkenheid en inzet is goed terug te zien in het voorstel en daar ben ik heel blij mee!”

Het initiatiefvoorstel sluit goed aan op de landelijke onderwijsplannen en ambities. Het ministerie van OCW heeft expliciet onderkend dat er meer aandacht moet komen voor excellentie in het onderwijs en trekt daar ook extra geld voor uit. Dit voorstel sluit daar goed op aan. Het onderwijs in Amsterdam is lange alleen gericht geweest op de middenmoot en de kinderen die net niet mee konden komen. Maar bijzonder talent verdient ook bijzondere aandacht om het aanwezige talent ten volste te ontwikkelen.

Een eerste versie van het initiatiefvoorstel werd een paar maanden geleden al besproken in de raadscommissie Onderwijs. Het voorstel werd enthousiast ontvangen, zowel door het college als door de politieke partijen en de betrokken organisaties. Gezamenlijk is toen besloten om de ambities op te schroeven en dat heeft geleid tot een nieuw voorstel dat samen met Groen Links, PvdA, CDA en D66 wordt ingediend.

In het voorstel wordt onder meer gevraagd aan het college om met een notitie te komen over het onderwijs voor hoogbegaafden in Amsterdam, een onderzoek uit te voeren onder ouders om in kaart te brengen wat de behoefte is, en z.s.m. concreet voltijdsonderwijs voor hoogbegaafden in Amsterdam te laten realiseren. Toonk: “Het is natuurlijk raar dat dorpen als Julianadorp en Badhoevedorp wel een Leonardoschool hebben, net als in Huizen, maar dat het in de hoofdstad van Nederland nog niet geregeld is.”