VVD wil duidelijkheid over AFC

VVD-woordvoerder Brian Benjamin wil dat zo snel mogelijk duidelijk wordt voor voetbalclub AFC wat er gaat gebeuren met Sportpark 'Goed Genoeg', de locatie waar de club is gevestigd.

Door de ontwikkeling van de Zuidas en de uitvoering van het daarbij horende Dokmodel is voetbalclub AFC sinds 1995 in gesprek met de gemeente over een nieuwe locatie. Sportpark Goed Genoeg, waar de club sinds 1961 is gevestigd zou vanwege de plannen moeten wijken. In 2006 werd op basis van de toen bekende plannen voor het Dokmodel tussen de Gemeente Amsterdam en AFC overeengekomen dat de sportvelden zouden verhuizen naar een locatie die naadloos zou aansluiten op het Beatrixpark. De bezwaren die AFC had op het gebied van een vermindering van sportvelden (5 in plaats van 7), voorziene parkeerproblemen voor leden en bezoekers, het gebrek aan tribunes en de verwachtte overlast door de gefaseerde aanleg van de Zuidas en het Dokmodel bleven ondanks de overeenkomst bestaan en zijn volgens AFC tot op heden onderhandelingspunten. Tevens werd met het oog op de ontwikkeling van de Zuidas de renovatie en uitbreiding van het uit 1962 stammende clubhuis meerdere malen uitgesteld.

Op 9 februari jl. presenteerden het Rijk, de Gemeente Amsterdam, de Stadsregio Amsterdam en de Provincie Noord-Holland de gezamenlijk bereikte overeenkomst over het project Zuidas-Dok. Op de plattegrond van het nieuwe model is duidelijk te zien dat de uit 5 velden bestaande voorgestelde locatie van sportpark Goed Genoeg afgesloten is van het Beatrixpark door diverse sporen en wegen en dat de inrichting van het sportpark – velden op een rij in plaats van een gegroepeerde opstelling- niet overeenkomt met de wensen van AFC. AFC is van mening dat wegens de voortdurende onderhandeling met de Gemeente Amsterdam zowel de positionering als de indeling van het sportpark voorbarig is. Tevens concludeert AFC dat op basis van de huidige uitwerking van het Dokmodel de noodzaak om te verhuizen is komen te vervallen.

Brian Benjamin stelde de volgende vragen:

1. Wat is volgens het College de huidige stand van zaken in het overleg tussen de Gemeente Amsterdam en AFC?
  2. Deelt het College de mening van AFC dat na de wijziging van het Dokmodel het niet meer noodzakelijk is dat het huidige sportcomplex verdwijnt? Zo nee, kan het College hierover uitweiden?
  3. Wat zijn volgens het College de alternatieven en mogelijkheden qua locatie, parkeermogelijkheden, tribunes en indeling van het sportpark?
  4. Wat is het tijdspad van de aanleg van het gewijzigde Dokmodel? Wanneer zou een eventuele verhuizing van AFC plaats moeten vinden?