Gedeelde zorg, gedeelde verantwoordelijkheid

Amsterdam is op het gebied van zorg en welzijn een liberale weg ingeslagen. Niet eerder lag er in Amsterdam een zorgvisie. Met de komst van Eric van der Burg ligt deze er nu wel: “Gedeelde zorg, gedeelde verantwoordelijkheid”.

Uitgangspunt is de verantwoordelijke Amsterdammer die zelf regie voert over zijn leven en de gemeente Amsterdam die dit stimuleert. Binnen de Wmo wil de gemeente dan ook de zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid bevorderen, de toegang tot zorg en ondersteuning verbeteren en de afstemming van vraag en aanbod vereenvoudigen. Tegelijkertijd krijgen kwetsbare groepen prioriteit. Mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben, kunnen daarop rekenen.

De VVD is dan ook voorstander van het nieuwe Wmo beleid, waarbij de focus de komende vier jaar ligt op:

1. Eigen verantwoordelijkheid en maatschappelijke participatie

Er is een grote bereidheid onder Amsterdammers om van betekenis te zijn voor een ander, voor de buurt of de vereniging. Mantelzorgers en vrijwilligers zijn een belangrijke steun voor mensen die er zelf even niet meer uitkomen. Amsterdam gaat mensen die ver van de arbeidsmarkt afstaan en een bijstandsuitkering ontvangen stimuleren om vrijwilligerswerk te doen in de buurt en ondersteuning te bieden waar mensen zorg hard nodig hebben.

2. Zelfstandigheid versterken

De VVD wil dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig hun leven inrichten en eigen keuzen kunnen maken en is zeer te spreken over de landelijke voortrekkersrol van Eric van der Burg die een Amsterdams persoonsgebonden budget (pgb) ontwikkelt. Om de zelfstandigheid van Amsterdammers te versterken wordt een minimumniveau van maatschappelijke dienstverlening met de stadsdelen afgesproken. Dit om de eigen kracht te versterken en om te voorkomen dat mensen in een later stadium zwaardere zorg of begeleiding nodig hebben.

3. Eenvoudige regelgeving, betere dienstverlening

Bij het zelfstandig inrichten van je leven hoort ook dat je op eigen kracht eenvoudige zorg en ondersteuning kunt organiseren of mogelijkheden kunt vinden om vrijwilligerswerk te doen. Amsterdam richt de dienstverlening daarop in.

4. Maatschappelijke opvang

Amsterdam wil niet dat mensen op straat leven of langer dan nodig in de maatschappelijke opvang verblijven. De gemeente zet in op preventie, opvang en participatie met het accent op herstel. De komende jaren ligt de nadruk op het voorkomen dat iemand opnieuw dakloos wordt of te lang in de maatschappelijke opvang blijft. Amsterdam voert hierbij een streng toelatingsbeleid: alleen dakloze Amsterdammers met regiobinding, OGGZ- problematiek en zonder de mogelijkheid om buiten de maatschappelijke opvang hun problemen aan te pakken, krijgen toegang.

5. Aanpak huiselijk geweld

Kwetsbare personen, zoals ouderen en kinderen, mogen erop rekenen dat direct bescherming en hulpverlening wordt geboden bij mishandeling. Bij signalen van huiselijk geweld wordt zo snel mogelijk ingegrepen. Amsterdam investeert in kennis over geweld, de gevolgen ervan en wat bewoners voor zichzelf of anderen kunnen doen om geweld te stoppen. Er komt meer expertise en hulpverlening beschikbaar om geweld tegen ouderen tijdig te signaleren en aan te pakken.