VVD: subsidies openbaar en transparant

De gemeente Amsterdam verstrekt jaarlijks meer dan een half miljard euro aan subsidie en verwijst voor de verantwoording daarvan naar meer dan een meter papier. De VVD neemt daar geen genoegen mee en komt met het voorstel om voortaan transparant over subsidies te communiceren op subsidies.amsterdam.nl

De gemeente Amsterdam verstrekt jaarlijks meer dan een half miljard euro aan subsidie en verwijst voor de verantwoording daarvan naar meer dan een meter papier. Dat blijkt uit antwoorden van het college B&W op vragen van VVD-fractieleden Werner Toonk en Stefan de Bruijn. Het College schrijft dat in de dienstrekeningen gerapporteerd wordt over de subsidiebedragen, de -ontvangers en de doelstellingen en stelt dat die rekeningen voor raadsleden in te zien zijn. De VVD neemt daar geen genoegen mee en komt met het voorstel om voortaan transparant over subsidies te communiceren op subsidies.amsterdam.nl

Toonk: “Er blijft een schimmig sfeertje ontstaan rondom subsidies en dat raakt de gemeente als geheel. Wij willen daarvan af en komen daarom met het voorstel om over alle subsidies die in Amsterdam verstrekt worden integraal te rapporteren via subsidies.amsterdam.nl. Het gaat om meer dan een half miljard euro. Amsterdammers heb er alle recht op om te kunnen zien wie dit geld krijgt van de gemeente en wat daarmee wordt gedaan.”

Het online zetten van de overzichten hoeft de gemeente geen extra geld te kosten. De Bruijn: “Er loopt al sinds 2010 een verbeterproces, maar de Amsterdammers merken te weinig van de resultaten. Met uniforme overzichten die er zouden moeten zijn is het een koud kunstje om ze online te zetten. In het stadsdeel waar de VVD het voor het zeggen heeft, Zuid, is het geen probleem dit te doen. Daar kunnen het College en de andere stadsdelen een voorbeeld aan nemen.”

Nu het College zo'n afwachtende houding aanneemt hebben de liberalen besloten om zelf met een initiatiefvoorstel te komen om dit te realiseren. Nog dit voorjaar kan de gemeenteraad daar een besluit over nemen zodat de bedragen later dit jaar al inzichtelijk worden.