VVD stelt vragen over shortstay in stadsdeel Centrum

Op 27 maart 2012 is door het aannemen van het ‘Bestemmingsplan Zuidelijke Binnenstad’ door de stadsdeelraad Centrum besloten dat er geen ruimte is voor shortstay in de bestemmingsplannen voor dat deel van de binnenstad.

Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum baseert deze regel op de ‘Uitwerkingsnotitie Short Stay beleid en Verdeelbesluit stadsdeel Centrum’ waarin staat: ”Het dagelijks bestuur maakt in principe in nieuwe bestemmingsplannen geen short stay voor nieuwbouw en omzetting van niet-woonfuncties mogelijk. Alleen in de oostelijke binnenstad kan bij nieuwbouw short stay worden toegestaan.” Hierdoor is shortstay in het grootste deel van de binnenstad alleen mogelijk door woningonttrekking.

De VVD Amsterdam is groot voorstander van deregulering van het shortstaybeleid en beroept zich hierbij op het Programakkoord 2010-2014 waarin staat:”Er komen voldoende shortstay mogelijkheden die passen bij de ambitie van Amsterdam als internationale en gastvrije stad.” In de Commissie BWK van 1 februari 2012 is ‘Shortstay: Vernieuwd beleid na evaluatie’ besproken waarbij door het College werd gesteld: ”In de hele stad moet shortstay mogelijk zijn. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat er geen quota worden gehanteerd of gebieden worden uitgesloten en dat bestemmingsplannen shortstay mogelijk maken.”

Short stay wordt in het Bestemmingsplan Zuidelijke Binnenstad verboden in alle woningen. Maar in bestaande woningen van voor 2008 wil het stadsdeel meewerken middels een ontheffing als er een woningonttrekkingsvergunning is verleend. Voor nieuwbouw na 2008 geldt het verbod ook maar wil het stadsdeel niet meewerken aan ontheffing van het bestemmingsplan.

1. Wat zijn volgens het College de directe gevolgen qua procedure, tijd, te betalen woningonttrekkingsbijdragen en slagingskans voor aanvragers van een short stay vergunning van het in stadsdeel Centrum aangenomen Bestemmingsplan Zuidelijke Binnenstad ten opzichte van een aanvraag onder het oude bestemmingsplan? Gaarne een nadere uitleg.
  2. Heeft er overleg plaatsgevonden tussen het College en het DB van stadsdeel Centrum over de gevolgen van het Bestemmingsplan Zuidelijke Binnenstad voor short stay? Zo ja, wat was de uitkomst van dit overleg? Zijn er mogelijkheden om, bijvoorbeeld via een aanwijzing, stadsdeel Centrum op te dragen het Bestemmingsplan Zuidelijke Binnenstad weer te wijzigen? Zo ja, overweegt het College dat? Zo nee, waarom niet?
  3. Vindt het College dat met het opnemen van de short stay verbodsbepaling in het Bestemmingsplan Zuidelijke Binnenstad het stadsdeel blijk heeft gegeven van een goede ruimtelijke ordening en dus een goede planologische afweging heeft gemaakt? Gaarne een nadere uitleg.
  4. Is het College bereid om met het DB van stadsdeel Centrum in gesprek te gaan over de plek van shortstay in toekomstige bestemmingsplannen?
  5. Hebben de voor juni 2012 geplande nieuwe beleidsregels voor short stay gevolgen voor de op stadsdeelniveau genomen beslissingen en aangenomen bestemmingsplannen? Graag een nadere uitleg.
  6. Op welke wijze gaat het College de in het Programakkoord geformuleerde ambitie inzake shortstay en deregulering vertalen naar de praktijk op stadsdeelniveau?