Erfpachtellende van de week: “Een goudmijn voor de gemeente!”

De Amsterdamse CDA en VVD fracties openden vier weken geleden het ‘Meldpunt Erfpachtellende’. Sindsdien zijn al vele reacties binnengekomen, die worden verwerkt in een zwartboek. Vanaf vandaag vindt u elke week alvast één van de meldingen (geanonimiseerd) op onze websites.

Opvallend en zorgelijk was de hoeveelheid signalen van bewoners uit de Erasmusbuurt in Bos en Lommer. Deze wijk, met veel starterswoningen en appartementen, wordt geconfronteerd met sterke verhogingen van de erfpachtcanon. Die hakken er – financieel én emotioneel – sterk in bij bewoners, waardoor sommigen in grote problemen komen. Deze week daarom een melding uit de Erasmusbuurt.

Mocht u zich in een soortgelijke situatie bevinden, of andere erfpachtellende ondervinden, mail dan naar: erfpachtellende@gmail.com

Een goudmijn voor de gemeente

“Onlangs kreeg ik van de Gemeente Amsterdam een kennisgeving ten aanzien van mijn nieuwe canon en grondwaarde. Na vijftig jaar verwachtte ik inderdaad een stijging van de waarde en daarmee de canon, maar een stijging van 3758,6% - meer dan drie duizend zevenhonderd achtenvijftig procent! (…) Ik kan geen kant op en voel me een melkkoe van de gemeente Amsterdam.”

Ik woon al jaren met plezier in Bos en Lommer. Daar kon ik voor een reële prijs nog een woning kopen. Ik wist van de erfpacht die af zou lopen, maar had nooit rekening gehouden met het feit dat mijn lasten van 29 euro per jaar naar 1.119 euro per jaar stijgen. Vergeet niet dat de grond waar de woning op staat vier woonlagen heeft. Dat betekent dat de gemeente voor 57 vierkante meter 4.476 euro per jaar vangt. Een goudmijn voor de gemeente!

Ik moet er nog bij vermelden dat er daarnaast nog een jaarlijkse indexatie plaatsvindt. Afkopen is voor mij geen optie, want 33.815 euro heb ik niet. U hoort het goed, de gemeente biedt mij de optie de erfpacht [voor de volgende termijn-red.] af te kopen voor dit enorme bedrag.

Op dit moment is overweeg ik Bos en Lommer te verlaten. Ik moet u zeggen - met pijn in mijn hart. Ik heb me altijd ingezet voor de buurt en ben betrokken bij buurtparticipatie…”