Opstelling Asscher onder vuur

Volgens de Telegraaf van gisteren ligt wethouder Asscher onder vuur bij de VVD. Wat is er aan de hand?

Volgens de Telegraaf van gisteren ligt Asscher onder vuur bij de VVD. Wat is er aan de hand? De gemeenteraad vergaderde woensdag over de stand van zaken van de bezuinigingen in Amsterdam. Asscher zegt daarvan dat het goed gaat, maar de rekenkamer trekt een andere conclusie. Alle reden dus voor een verhelderende discussie. Asscher moest die discussie vanwege privé verplichtingen halverwege verlaten. Dat kan natuurlijk gebeuren en is geen enkel probleem.

Wat bij veel leden van de gemeenteraad, inclusief zijn eigen PvdA-fractie en bij mij, in het verkeerde keelgat schoot was dat Asscher in plaats van vervolgens zijn privé ding te gaan doen, wél eerst de tijd neemt om AT5 te woord te staan. Notabene uitgerekend voor de zaal waar op dat moment de leden van de gemeenteraad nog in discussie zijn over de bezuinigingen.
Asschers medewerkers verdedigen de wethouder door zich in de krant af te vragen wat ze dan hadden moeten doen: 'Moeten we dan wegrennen voor de pers die een interview van een minuutje wil opnemen?' Het was echter een medewerker van de wethouder zelf die de AT5-journalist benaderde om te bezien of de wethouder voor de camera nog even een quote kon geven. En door daarin mee te gaan gaf de wethouder niet alleen een quote aan de Amsterdammers maar tegelijkertijd ook een duidelijk signaal naar de gemeenteraad: ik hecht meer waarde aan de lokale media dan aan de volksvertegenwoordigers. Ik vind zoiets ongekend. Er is niet veel politiek benul voor nodig om te beseffen dat dit echt niet kan.

Werner Toonk, gemeenteraadslid VVD