Aanbesteding Cition

Vorige week sprak de gemeenteraad over het aanbesteden van het parkeerbeheer met als centrale vraag: houden we het in eigen hand via Cition (een bedrijf dat volledig in handen is van de gemeente) of vertrouwen we het aan de markt toe?

Wij, GroenLinks en VVD, vinden het controleren van foutparkeerders niet een kerntaak van de overheid. Bovendien blijkt uit de praktijk dat marktpartijen goedkoper, efficiënter en beter werk kunnen leveren. In tijden van crisis, wanneer ieder dubbeltje drie keer omgedraaid moet worden, zou je wel gek zijn om het dan in eigen hand te houden.

Het staat buiten kijf dat de gemeente verantwoordelijkheid heeft tegenover de parkeerder, tegenover de belastingbetaler en tegenover de medewerkers van Cition.  Zo is er de afgelopen jaren gespaard zodat er een ruime sociale regeling getroffen kan worden voor de medewerkers op het moment dat er aanbesteed wordt: zij kunnen hun huidige arbeids- en pensioenvoorwaarden behouden. Alleen de directie zal een nieuwe baan moeten zoeken.

Wij verbaasden ons erover dat de PvdA – na jaren voorstander geweest te zijn van een aanbesteding – drie weken geleden opeens verklaard tegenstander was. In deze krant was de woordvoerder erg stellig: parkeerbeheer zou een kerntaak zijn van de overheid. In de gemeenteraad waren de sociaal-democraten minder principieel: als bleek dat Cition toch meer zou kosten dan een marktpartij, dan zou er alsnog gesproken kunnen worden over aanbesteding.

Getreuzel en getwijfel is dat, want marktpartijen hebben in verschillende stadsdelen al bewezen goedkoper te kunnen controleren. Dat is een goede zaak, want zo blijft er meer geld over om bijvoorbeeld opnieuw te investeren in de openbare ruimte en in ondergrondse parkeerplekken. Daarnaast is de aanbesteding ook een mooie manier om, via de aanbestedingsvoorwaarden, de markt te prikkelen tot innovatieve ontwikkelingen. Kan er bijvoorbeeld niet gewoon een stopcontact voor elektrische auto's en scooters in een parkeerautomaat? En zouden de scooters van het parkeerbeheer – die de hele dag door de stad rijden om te controleren – zelf ook niet op elektriciteit moeten rijden? Dat zou een hoop fijnstof en uitlaatgassen schelen!

Voor ons is het helder: wij willen het parkeerbeheer op de best mogelijke wijze organiseren. Uit de aanbesteding moet dan ook een marktpartij komen die het significant beter doet dan Cition nu: goedkoper, klantvriendelijker, innovatiever en duurzamer. Hoe kan je daar nou tegen zijn?

Evelien van Roemburg en Maurice Piek, gemeenteraadsleden voor resp. GroenLinks en VVD