VVD Amsterdam tegen invoeren wietpas

Op 1 mei 2012 wordt de wietpas ingevoerd in de drie zuidelijke provincies. Per 1 januari 2013 zal de rest van Nederland, Amsterdam incluis, er ook aan moeten. Maar wat wellicht goed werkt voor Roosendaal en Maastricht hoeft nog niet goed te werken voor Amsterdam. De Amsterdamse VVD ziet voor onze hoofdstad meer nadelen dan voordelen en is daarom tegenstander van de invoering van de wietpas.

De wietpas, of ‘clubpas’ zoals hij officieel heet, maakt van de Nederlandse coffeeshops besloten clubs. Een coffeeshop mag maximaal 2.000 leden hebben. Alleen ‘geregistreerde Nederlandse ingezetenen’ kunnen een wietpas aanvragen. Buitenlandse toeristen staan dus vanaf 2013 voor een gesloten deur.

Coffeeshops zijn open op basis van gedoogbeleid. Dit is zo geregeld sinds 1995. Op basis hiervan kan een HIT (horeca interventie team) altijd invallen. De burgemeester kan de gedoogbeschikking (die je naast een exploitatievergunning nodig hebt om een coffeeshop te runnen) intrekken. Dit beleid zorgt er voor dat coffeeshops geen hard drugs verkopen en minderjarigen niet welkom zijn. De verkoop van cannabisproducten in Nederlandse coffeeshops bestaat voor circa 25% uit hasj en 75% uit wiet. Zowel hasj als wiet hebben hun eigen doelgroep.

Het redelijk goed functionerende gedoogbeleid zal naar mijn mening door de invoering van de wietpas in negatieve zin veranderen. Vele Nederlanders zullen zich niet willen laten registreren. Illegale straathandel zal toenemen en cafés zullen cannabis gaan verkopen onder de toonbank. Er liggen gouden tijden in het verschiet voor scooterkoeriers. Toeristen zullen sowieso aangewezen zijn op de illegale straathandel, of zullen Amsterdam mijden. Door de verschuiving van de verkoop van cannabis van gedoogde coffeeshops naar de straat zal de grens tussen soft- en hard drugs vervagen en zullen ook minderjarigen gemakkelijker aan cannabis kunnen komen.

De wietpas zal dus een negatief effect hebben op de openbare orde en veiligheid in Amsterdam. En dat kan toch niet de bedoeling zijn?

En dan het effect op Amsterdamse economie. Ruim 1 miljoen toeristen bezoeken jaarlijks (ook) een coffeeshop tijdens hun verblijf in Amsterdam. Dit is 23% van de 4,5 miljoen toeristen die jaarlijks de stad bezoeken. Daarnaast zijn er 14 miljoen dagtoeristen die niet in deze cijfers verwerkt zijn. Deze cijfers komen van het Amsterdam Tourisme & Congres Bureau (ATCB) dat ook heeft berekend dat het de stad een half miljard euro per jaar kost als het toerisme met 10% afneemt.

Met de invoering van de wietpas is dus ook een economisch belang gemoeid en staat het liberale imago van Amsterdam op het spel.

Het zou goed zijn als het kabinet de invoering van een wietpas overlaat aan de gemeentes. Amsterdam zal er dan voor kiezen de pas niet in te voeren.

Daniel van der Ree is lid van de Amsterdamse VVD-gemeenteraadsfractie

Update 1 november 2012

Burgemeester Van der Laan heeft na lang onderhandelen met minister Opstelten voor elkaar gekregen dat toeristen in ieder geval welkom blijven in Amsterdamse coffeeshops. Dit is goed nieuws, voor de coffeeshopondernemers die in het centrum voor 75% van hun omzet afhankelijk zijn van toeristen en voor de openbare orde en veiligheid. Slecht nieuws is het voor de straatdealers. Maar die zijn we als VVD dan ook liever kwijt dan rijk.

Update 26 augustus 2012

Op 25 augustus is het VVD verkiezingsprogramma definitief vastgesteld. Het door de afdeling Amsterdam ingediende amendement is uitvoerig besproken in de deelsessie overheid. Ook enkele andere VVD afdelingen wilden van de wietpas af of hem facultatief maken. Na een inhoudelijk debat is het ons gelukt de tekst af te zwakken.

De oorspronkelijke tekst luidde: “Buitenlandse gebruikers worden aangetrokken door het Nederlandse drugsbeleid. Een clubpas die de verkoop van softdrugs aan buitenlanders aan banden legt, moet de aantrekkingskracht terugdringen en een einde maken aan de overlast die het drugstoerisme veroorzaakt.”

De nieuwe tekst luidt: “Buitenlandse gebruikers worden aangetrokken door het Nederlandse drugsbeleid. De clubpas blijft rijksbeleid. Er vindt overleg plaats met de burgemeesters van de gemeenten die nu nog geen clubpas hebben. Er wordt dus rekening gehouden met de lokale standpunten.”

-----------

Update 21 juli 2012

Op donderdag 19 juli werd tijdens een ALV van de Kamercentrale Amsterdam gestemd over de door onze afdeling in te dienen amendementen (wijzigingsvoorstellen) op het concept-verkiezingsprogramma van de VVD. De Amsterdamse VVD heeft twee amendementen over cannabis met een grote meerderheid aangenomen. Tijdens het landelijke partijcongres op 25 augustus worden deze amendementen ingebracht