VVD wil opheldering over Sharia4Holland

VVD-fractievoorzitter Robert Flos wil opheldering van burgemeester Van der Laan over uitspraken van een voorman van Sharia4Holland en het optreden van de politie daarbij afgelopen vrijdag. De VVD vindt dat de politie bij de doodsbedreiging aan het adres van Geert Wilders direct had moeten ingrijpen.

VVD-fractievoorzitter Robert Flos wil opheldering van burgemeester Van der Laan over uitspraken van een voorman van Sharia4Holland en het optreden van de politie daarbij. Vrijdag hielden een aantal leden van de radicale moslimbeweging Sharia4Holland –een Nederlandse tak van het als radicaal bekend staande Sharia4Belgium- een proclamatie ten faveure van de invoering van de sharia in Amsterdam c.q. Nederland. Plaats van handeling waren de trappen rondom het Monument op de Dam. AT5 maakte hier opnamen van.

De woordvoerder van Sharia4Holland nam in felle bewoordingen stelling tegen onder meer de democratie en de door hem beleefde perversiteiten rondom de Dam zoals de prostitutie, de gokhallen, de mode-industrie met zijn “cosmetica-junkies” en het ‘klemzuipen”. Ook stelde hij: “Er zullen betere tijden komen: de moslims zullen deze tumor van de door mensen gemaakte wetten genaamd democratie met wortel en al uitroeien.” en “De sharia is sowieso de enige rivaal die is overgebleven om de democratie ten val te brengen”. Daarnaast vergeleek deze woordvoerder PVV-leider Geert Wilders met een “hond van de Romeinen” en zei hij dat de sharia met hem zouden ‘dealen’ zoals ze in het verleden ook met dergelijke figuren hadden gedaan: “Trek lering uit Theo van Gogh”.

Op de beelden is tevens te zien dat vervolgens een andere, Engels sprekende voorman het woord overnam. Een Nederlandse omstander wilde met wijzende vinger protesteren tegen deze voorman maar hij werd meteen door een aantal Sharia4Holland medestanders kort tegengehouden. Vervolgens werd hij onmiddellijk door drie mannen (vermoedelijk politieagenten in burger, want zij riepen hoorbaar “politie”) vastgepakt en weggevoerd. De tweede voorman ging ondertussen door met zijn verhaal. Er waren daarnaast drie politieagenten in uniform aanwezig, die gedurende de hele proclamatie niet (zichtbaar) ingrepen maar hun (waarschijnlijke) collega’s in burger volgden toen zij de man die in discussie wilde gaan afvoerden.

De VVD vindt dat de politie bij de doodsbedreiging aan het adres van Geert Wilders direct had moeten ingrijpen. Donderdag vindt in de Gemeenteraad op verzoek van de VVD een debat met de burgemeester over dit onderwerp plaats.