Meer vrijwillige agenten, hulpverleners en brandweerlieden

De VVD heeft vandaag het initiatiefvoorstel ‘Amsterdammers maken een veilig Amsterdam’ ingediend om meer gebruik te maken van de handen, ogen en oren van Amsterdammers bij het veiliger maken van de stad. De liberalen willen dat er de komende jaren veel meer vrijwillige agenten, hulpverleners, brandweerlieden en handhavers komen. Daarnaast doen de liberalen voorstellen om ‘burgermoed’ meer ondersteunen en prijzen. Bovendien dienen digitale hulpmiddelen en social media meer te worden ingezet en wil de VVD dat er in de hele stad buurtveiligheidsavonden komen.

De VVD heeft vandaag het initiatiefvoorstel ‘Amsterdammers maken een veilig Amsterdam’ ingediend om meer gebruik te maken van de handen, ogen en oren van Amsterdammers bij het veiliger maken van de stad. De liberalen willen dat er de komende jaren veel meer vrijwillige agenten, hulpverleners, brandweerlieden en handhavers komen. Daarnaast doen de liberalen voorstellen om ‘burgermoed’ meer ondersteunen en prijzen. Bovendien dienen digitale hulpmiddelen en social media meer te worden ingezet en wil de VVD dat er in de hele stad buurtveiligheidsavonden komen.

Fractievoorzitter Robert Flos: “Veiligheid is de belangrijkste kerntaak van de overheid, maar dat betekent niet dat alleen de overheid hiervoor verantwoordelijk is. Op tal van manieren kunnen burgers zelf bijdragen aan een veiliger Amsterdam. De VVD wil dat Amsterdammers veel bewuster worden gemaakt van de bijdrage die ze zelf kunnen leveren aan het veiliger maken van de stad. Daarvoor is het essentieel dat Amsterdammers weten wat ze wanneer kunnen doen, oftewel een duidelijk handelingsperspectief hebben.”

Volgens Flos zijn er tal van mogelijkheden om bewoners en ondernemers actiever te laten helpen: “Op dit moment wordt ondersteuning aan hulpdiensten als vrijwilliger nauwelijks gestimuleerd. Zo zijn er in Amsterdam zijn maar 18 mensen actief als vrijwillige politieagent, een zeer klein aantal in vergelijking met de rest van het land. Ook bij de brandweer, gemeentelijke handhaving en medische hulpverlening is dit aantal te laag. Dit is jammer omdat vrijwilligers positief kunnen bijdragen aan een veiliger Amsterdam. Daarom willen wij actief het worden van ‘veiligheidsvrijwilliger’ aanmoedigen.”

De VVD wil ook dat Amsterdammers die burgermoed tonen en andere Amsterdammers in nood helpen meer  worden geprezen. Flos: “Als iemand opkomt voor de ander als die bedreigd wordt, of een ander helpt die te water is gekomen, hoort dit geprezen te worden. Onze helden moeten naar mening van de VVD Amsterdam meer in het zonnetje worden gezet. Bij een goede daad hoort een beloning en het stimuleert ook dat meer Amsterdammers een bijdrage leveren aan een veilige stad.” Ook de mogelijkheid voor burgers om een zogenaamd ‘burgerarrest’ te plegen zou actief door de overheid ondersteund moeten worden. Zo zouden burgers die een burgerarrest plegen beloond moeten worden en zeker niet meteen als verdachte moeten worden bestempeld als de aanhouding onder dwang plaatsvond. Tot slot zouden ook social media en digitale hulpmiddelen als Mijnbuurt.nl, de Help App, de Openbare Ruimte App, Amber Alert en Burgernet beter moetem worden benut.