VVD stelt vragen over locatie AFC

VVD-Raadslid Brian Benjamin is zeer ontevreden over het bericht dat voetbalclub AFC per 1 september 2014 weg moet van de huidige locatie. De locatie wordt namelijk vanaf 2015 verbouwd in het kader van de ontwikkelingen op de Zuidas. Vorige week werd al bekend dat de club fors moet verkleinen; van zeven naar vijf velden. De VVD is het hier niet mee eens en gaat schriftelijke vragen stellen.

Het is goed mogelijk de velden van de club te redden: “Gezien het bouwtempo op de Zuidas is het in elk geval mogelijk om tijdelijke 1 of meerdere grasvelden te realiseren. Voorlopig kunnen de teams dan gewoon aan blijven spelen.” Brian Benjamin wil dat er ook gekeken wordt naar een mogelijke permanente oplossing: “Door het Dokmodel, dat gekozen is voor de Zuidas, is er ruimte ontstaan om een extra permanent veld te realiseren. Het College van B&W zou zo’n mogelijkheid eerst goed moeten onderzoeken.”.

Benjamin: “Wij vinden dit absoluut geen manier om de oudste voetbalclub van Amsterdam te behandelen. 117 teams kunnen nu op een mooie locatie bij een goede club voetballen.”

Ook vanuit het stadsdeel wordt verontwaardig gereageerd . “Juist het grote maatschappelijke belang van sportvelden op de Zuidas voor school- buurt- en bedrijfssport maakt het essentieel voor de inwoners van Zuid dat AFC met zoveel mogelijk velden hier kan blijven." aldus sportwoordvoerder Jan-Willem van der Wal