Kosten stadsdeelbesturen jaarlijks ruim € 46 miljoen

Op verzoek van VVD-fractievoorzitter Robert Flos heeft het College van B&W de kosten van de stadsdeelbesturen (alleen de kosten van de politici en hun ondersteuning) in kaart gebracht en vergeleken met die van Rotterdam.

De inventarisatie wijst uit dat Amsterdam jaarlijks € 46,3 miljoen aan de stadsdeelbesturen kwijt is. Dit bedrag wordt opgebouwd uit de kosten voor het bestuur (deelraad en dagelijks bestuur), de bestuursondersteuning en de rekenkamer. Het budget waarover de 7 stadsdeelbesturen beslissen bedraagt circa € 1,5 miljard (op een totale gemeentebegroting van ongeveer € 6 miljard). Dit is aanmerkelijk meer dan in Rotterdam waarin de begrotingen van alle 14 (!) deelgemeentes samen optellen tot 'slechts' € 310 mln. De 7 Amsterdamse stadsdelen hebben in totaal 203 deelraadsleden en 30 dagelijks bestuurders (stadsdeel "wethouders"). In Rotterdam is dat zelfs nog meer: 268 deelgemeenteraadsleden en 50 dagelijks bestuurders en dat terwijl Rotterdam 170.000 minder inwoners heeft! Overigens kennen de andere twee grote steden Den Haag en Utrecht beide geen deelgemeente- of stadsdeelraadsbesturen.

Fractievoorzitter Robert Flos:”Ik ben blij dat hiermee eindelijk de specifieke kosten van de stadsdeelbesturen inzichtelijk zijn. Nu de Tweede Kamer gisteren definitief het Wetsvoorstel afschaffing deelgemeenten met grote meerderheid heeft goedgekeurd en daarmee feitelijk de stadsdeelbesturen per 2014 afschaft. Dit biedt een mooie mogelijkheid om de gemeente fors te hervormen met niet alleen minder ambtenaren en minder overheidsuitgaven maar ook met minder politici. De forse besparingen die we hiermee behalen kunnen we inzetten voor lastenverlichting van burgers en bedrijven, betere dienstverlening en het verder veilig maken van Amsterdam. Dit is een kans die we niet moeten laten liggen: 2014 is het uitgelezen moment om zowel bestuurlijk als financieel orde op zaken te stellen!”

Klik hier voor het overzicht van de kosten.