VVD wil criminelen uit sociale huurwoningen weren

Begin juli 2012 hebben Makelaars Vereniging Amsterdam (MVA), de recherche en de Dienst Basisadministratie (het bevolkingsregister) een convenant getekend op grond waarvan makelaars en andere woningbemiddelaars kunnen controleren of potentiële klanten crimineel zijn.

VVD-woordvoerder Daniel van der Ree:"De VVD is hier verheugd over. In onze stad is geen plaats voor georganiseerde misdaad en criminelen. Wij pleiten dan ook voor een convenant om criminele huurders uit Amsterdamse corporatiewoningen te weren."

In juni 2012 publiceerde de gemeente Amsterdam de factsheet ‘Volwassenencriminaliteit en risicofactoren’. Klik hier en hier voor meer informatie.

In de factsheet wordt de volwassenencriminaliteitindex (aandeel unieke verdachte 25-55 jarigen) per buurt weergegeven. Daarbij wordt duidelijk dat de volwassenencriminaliteitindex het hoogst is in buurten met veel woningen in bezit van woningcorporaties.

Woningcorporatie Eigen Haard screent samen met de politie sinds twee jaar nieuwe huurders in de Dichtersbuurt in stadsdeel Nieuw-West op een drugsverleden. Huurders die voor drugsgerelateerde overlast zorgen, worden niet toegelaten tot de buurt. Met deze proef wil men overlast tegengaan en de leefbaarheid van de buurt verhogen.

VVD Amsterdam wil dat deze proef verder wordt uitgerold zodat criminele huurders voortaan uit alle Amsterdamse corporatiewoningen kunnen worden geweerd. VVD-woordvoerder Daniel van der Ree heeft de volgende vragen gesteld:

Bent u met de VVD verheugd over het convenant dat MVA, recherche en Dienst Basisadministratie hebben gesloten om criminele huurders te weren uit Amsterdam? Gaarne een nadere toelichting.

Klopt het dat afgezien van de proef van Eigen Haard in de Dichtersbuurt in Nieuw-West door woningcorporaties niet wordt gescreend op criminele antecedenten van toekomstige huurders van corporatiewoningen in Amsterdam? Zo nee, graag een nadere uitleg.

Vindt u dat het convenant dat MVA, Politie en Dienst Basisadministratie hebben gesloten om criminele huurders te weren uit Amsterdam niet alleen zou moeten gelden voor particuliere huurwoningen maar ook voor corporatiewoningen? Zo nee, gaarne een nadere uitleg.

Bent u bereid in het najaar van 2012 samen met de Amsterdamse woningcorporaties, de Amsterdamse Federatie van Woning Corporaties (AFWC), de Politie en de Dienst Basisadministratie te komen tot een convenant om criminele huurders uit Amsterdamse corporatiewoningen te weren, waarbij het convenant van de MVA als voorbeeld wordt gebruikt? Zo nee, gaarne een nadere uitleg.