Oproep VVD en D66 aan Ajax: doe mee met Gay Pride

VVD en D66 zien graag dat Ajax komend jaar met een boot meevaart tijdens de jaarlijkse Gay Pride in Amsterdam. Op die manier kan de voetbalclub een bijdrage leveren aan homotolerantie in Amsterdam en Nederland. De partijen doen een oproep aan Ajax om het voorbeeld van Liverpool FC te volgen. Die club loopt op 4 augustus, dezelfde dag als de Gay Pride in Amsterdam, met een nog nader te bepalen delegatie mee met de Gay Pride in Liverpool. VVD en D66 nodigen Ajax uit om dit jaar alvast een afvaardiging mee te laten varen op de boten van de liberale partijen.

Woordvoerder diversiteit Stefan de Bruijn van de VVD Amsterdam: “Helaas is homoseksualiteit in de voetbalwereld nog vaak een taboe. Het is belangrijk dat te doorbreken. Ajax kan daarbij helpen door aan haar fans en andere sportliefhebbers duidelijk te laten zien dat zij vindt dat homoseksualiteit geen enkel probleem is. Het zou goed zijn als Ajax net als Liverpool meedoet aan de Pride en op die manier helpt homofobie te bestrijden.

D66-raadslid Gerolf Bouwmeester deed al eerder een oproep aan Ajax om zich als eerste betaald voetbalclub van Nederland sterk te maken tegen homodiscriminatie in het voetbal. Juist de voetbalclub van Amsterdam zou het sieren om hierin voorop te lopen. De vele negatieve reacties van supporters en in de media maakten zichtbaar hoe diep het taboe geworteld is in de voetbalsport! Bouwmeester: "Ik hoop dat Ajax  onze uitnodiging accepteert om samen de strijd tegen homodiscriminatie aan te gaan!"