Extra aandacht Ajax homotolerantie, geen deelname GayPride

AFC Ajax heeft aan VVD en D66 laten weten niet in te gaan op de uitnodiging om deel te nemen aan de Gay Pride. De liberale partijen hadden Ajax opgeroepen het voorbeeld van Liverpool FC (deelnemer aan Gay Pride Liverpool) te volgen en zich op die manier in te zetten voor het bestrijden van homofobie in de voetbalwereld.

AFC Ajax heeft aan VVD en D66 laten weten niet in te gaan op de uitnodiging om deel te nemen aan de Gay Pride. De liberale partijen hadden Ajax opgeroepen het voorbeeld van Liverpool FC (deelnemer aan Gay Pride Liverpool) te volgen en zich op die manier in te zetten voor het bestrijden van homofobie in de voetbalwereld.

Ajax geeft in een constructieve brief aan VVD’er Stefan de Bruijn en D66’er Gerolf Bouwmeester aan het belang in te zien van het bestrijden van discriminatie. Voetbal is ook volgens Ajax van iedereen en daarom heeft de club het onderwerp bij de KNVB aan de orde gesteld. Op 11 oktober, Coming Out Day, zal er een plan worden gepresenteerd waarmee homo-emancipatie in het voetbal verder wordt bevorderd.

De Bruijn en Bouwmeester betreuren het dat Ajax niet meedoet aan de Pride. “We constateren wel met tevredenheid dat Ajax aangeeft het bestrijden van homofobie in de sportwereld een belangrijk onderwerp te vinden en dat ze zich er op andere manieren voor zal inzetten. Hopelijk doet Ajax volgend jaar alsnog, mogelijk in een breder verband van voetbalclubs, mee aan de Gay Pride.”

Om aan te geven dat het bestrijden van homofobie in de sportwereld, en in het bijzonder ook in de voetbalwereld, van groot belang is, zal VVD’er De Bruijn tijdens de Gay Pride in een shirt van AFC Ajax meevaren op de VVD-boot.