Meer marktwerking woningmarkt juist goed voor Amsterdam en middengroepen

Op 20 augustus brachten Woonbond en Huurdersvereniging Amsterdam een rapport uit onder de noemer ‘Huurders melden grote problemen door de Donnerpunten’. Parool en Telegraaf namen de conclusies kritiekloos over zonder wederhoor toe te passen. Het zou zelfs om een onderzoek gaan. Maar Woonbond en Huurdersvereniging Amsterdam zijn belangenorganisaties, geen onderzoeksbureaus.

Op de voorkant van het rapport staat ‘Stop de Donnerhuren’. Dat is niet de conclusie, maar de aanname. Samen met linkse partijen PvdA, SP en GroenLinks hing de Huurdersvereniging Amsterdam al in 2010 en 2011 posters op in de stad met deze strekking.

In april 2011 schreef ik in een blog: “De Amsterdamse woningmarkt zit muurvast en overregulering is daar de belangrijkste oorzaak van. Maar liefst 65 procent van alle woningen in Amsterdam bestaat uit sociale huurwoningen (woningen met 142 of minder woonpunten). Koopwoningen maken 29 procent van de woningvoorraad uit. Blijft over een schamele 6 procent voor de vrije sector huurmarkt. De wet van vraag en aanbod doet de rest en de prijzen in populaire buurten stijgen al snel naar 1.000 euro of meer per maand. Het toekennen van 25 extra woonpunten (schaarstepunten) is daarom een zeer goede aanzet om in onze hoofdstad eindelijk eens iets voor de middengroepen te doen.” Uiteindelijk kreeg Amsterdam in oktober 2011 de extra schaarstepunten.

Wat niet helemaal duidelijk wordt in het artikel in het Parool is dat de extra Donnerpunten alleen gelden bij ‘mutatie’, dus bij een nieuwe verhuring. Zittende bewoners hebben er dus niet mee te maken. En wat het aanbod aan betaalbare woningen betreft, daarover heeft de gemeente aanbiedingsafspraken gemaakt met de woningcorporaties. Dat betekent dat de woningcorporaties zelfs bij mutatie niet al hun huren omhoog mogen trekken.

De opstellers van het rapport concluderen dat de invoering van de Donnerpunten verhuizen voor een groot deel van de huurders met een huurwoning onmogelijk maakt. Dat is het geluid dat ik ook al een jaar hoor van de linkse partijen. De complete huurwoningmarkt zou in het slot vallen. Maar is dit waar? In het rapport is te lezen dat het aantal verhuurde sociale huurwoningen via Woningnet in maart en april 2012 10% minder was dan in augustus en september van 2011 (vóór de invoering van de Donnerpunten). Ik noem dat niet ‘in het slot vallen’.

Tot slot één van de drie conclusies uit het rapport: ”Er is een duidelijke prijsstijging zichtbaar van aangeboden huurhuizen. Het aantal aangeboden huizen met een huur tussen € 600 en € 700 nam enorm toe.” Dat is goed nieuws want dit segment bestond nauwelijks in Amsterdam. Het is één van de speerpunten van de VVD en het College om het aanbod voor het middensegment te vergroten. Mijn conclusie is dus dat de Donnerpunten werken!

Daniel van der Ree