Amsterdam stelt orde op zaken in taxibranche

Vanaf november gelden er nieuwe regels voor taxi’s. Elke chauffeur op de Amsterdamse taximarkt moet dan zijn aangesloten bij een TTO (toegelaten taxiorganisatie) en anders is het niet toegestaan als taxichauffeur in Amsterdam te opereren. Taxi’s moeten weer herkenbaar zijn en ‘rotte appels’ worden stevig aangepakt. De gemeenteraad was vanochtend zeer positief over de nieuwe Amsterdamse aanpak.

Vanaf november gelden er nieuwe regels voor taxi’s. Elke chauffeur op de Amsterdamse taximarkt moet dan zijn aangesloten bij een TTO (toegelaten taxiorganisatie) en anders is het niet toegestaan als taxichauffeur in Amsterdam te opereren. Taxi’s moeten weer herkenbaar zijn en ‘rotte appels’ worden stevig aangepakt. De gemeenteraad was vanochtend zeer positief over de nieuwe Amsterdamse aanpak.

Doel van de nieuwe regels is dat Amsterdam samen met de taxibranche orde op zaken gaat stellen en Amsterdammers en bezoekers eindelijk de kwaliteit en service krijgen die ze verdienen. Door de verantwoordelijkheid neer te leggen bij een beperkt aantal grote taxiorganisaties in plaats van bij vele anonieme individuele chauffeurs wordt een einde gemaakt aan misstanden als het weigeren van korte ritten of het vragen van veel te hoge tarieven.

VVD-verkeerswoordvoerder Stefan de Bruijn: “De slecht functionerende taximarkt is de VVD al jaren een doorn in het oog. Daarom is het goed dat wethouder Wiebes en de burgemeester nu door nieuwe strenge regels orde op zaken stellen. Door aan een beperkt aantal organisaties vergunningen te verstrekken en met hen heldere afspraken te maken over hoe de taximarkt moet functioneren, verwachten wij dat Amsterdam een taxibranche krijgt waar we trots op kunnen zijn.”

Goede service en daadwerkelijke kwaliteit staan centraal in het nieuwe taxibeleid. De nieuwe taxiorganisaties en de gemeente gaan streng controleren op chauffeurs die zich niet aan de regels houden. Ook komt in de taxi’s zelf goede voorlichting aan Amsterdammers en bezoekers over de nieuwe regels. Op verzoek van de VVD zijn de nieuwe taxivergunningen niet drie maar vijf jaar geldig als blijkt dat de nieuwe aanpak werkt en de organisaties zich aan hun afspraken houden. Een langere duur van de vergunning betekent een aanzienlijke kostenverlaging voor de taxibranche.