VVD eist stopzetting en terugbetaling subsidie sjoemelende organisaties

Woensdag 31 oktober stelt de VVD de gang van zaken bij de bewonersinitiatieven in Holendrecht aan de orde in de gemeenteraad. Onze lijn is duidelijk: Geen subsidie naar sjoemelende organisaties en alle onterecht uitgekeerde subsidies worden terugbetaald.

Om bewoners van Holendrecht meer te betrekken bij hun buurt werd 130.000 euro aan Rijksgelden beschikbaar gesteld voor een zogenaamd voucherproject. De Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling legde de coördinatie van dit voucherproject in handen van de Huurdersvereniging Amsterdam die op haar beurt een regiegroep samenstelde. Twee leden van die groep schreven in 2011 – naar aanleiding van door hen geconstateerde onregelmatigheden – een zwartboek dat werd ingediend bij het bestuur van de Huurdersvereniging Amsterdam.

De VVD Amsterdam wil graag een stand van zaken omtrent de medewerking van de Huurdersvereniging Amsterdam in het onderzoek naar mogelijk gesjoemel met bewonersinitiatieven in Holendrecht. Uit de media hebben wij vernomen dat de Huurdersvereniging vooralsnog weigert de administratie te overhandigen waardoor het onderzoek vertraging oploopt.

Volgens een artikel in Het Parool van 20 oktober:

• … is een subsidie voor een interculturele bijeenkomst gebruikt voor een busreis naar een Hindoestaans festival in België.
  • … is in financiële zin het nodige misgegaan met een vormingsweekend in Limburg waar 8.000 euro subsidie voor was uitgetrokken.
  • … is er 3.000 euro gegaan naar een Iftar maaltijd die nooit heeft plaatsgehad.

Volgens een artikel in de Telegraaf van 26 oktober:

• … zijn volgens een lid van de regiegroep subsidieaanvragen ingediend door familieleden van leden van de regiegroep en stonden de aangevraagde bedragen niet in verhouding tot het project. Dit terwijl in de statuten staat dat familieleden van leden van de regiegroep geen subsidieaanvragen mogen doen.
  • … heeft de klokkenluidster verklaard dat ze leden van de regiegroep met subsidiegeld op vakantie heeft zien gaan.

De lijn van de VVD in dezen is:

• De Huurdersvereniging Amsterdam moet volledig meewerken aan het onderzoek.
  • Er gaan geen gemeentelijke subsidies naar sjoemelende organisaties. Als uit onderzoek blijkt dat de Huurdersvereniging Amsterdam zich direct dan wel indirect schuldig heeft gemaakt aan onoorbare praktijken dient de subsidie aan deze organisatie (circa 500.000 euro per jaar) stopgezet te worden.
  • Onterecht uitgekeerde gelden aan projecten binnen het voucherproject moeten worden terugbetaald.

De vragen die wij woensdag aan de verantwoordelijke wethouder, Freek Ossel, zullen stellen:

1.Kan het College een stand van zaken omtrent het onderzoek naar het voucherproject Holendrecht geven en hier de artikelen in Het Parool (20 oktober) en de Telegraaf (26 oktober) bij betrekken?

2.Kan het College inmiddels uitspraken doen over de rechtmatigheid en doelmatigheid van de verstrekte subsidies in het voucherproject Holendrecht?

3.Is het College van mening dat de Huurdersvereniging Amsterdam volledige medewerking verleent aan het onderzoek? Gaarne een nadere uitleg.

4.Heeft het College de indruk dat de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling voldoende grip heeft op het toekennen van subsidies in het kader van de wijkaanpak en de controle daarop?

5.Is het College bereid om naast het onderzoek naar het voucherproject Holendrecht tevens onderzoek te doen naar andere voucherprojecten zoals het voucherproject Venserpolder?

6.Is het College het met de VVD eens dat sjoemelende organisaties geen gemeentelijke subsidie behoren te krijgen?

7.Is College bereid om onterecht uitbetaalde subsidies terug te vorderen?

Daniel van der Ree (VVD)