Vastgoedportefeuille gemeente Amsterdam blijkt ruim 2 miljard te zijn

Het heeft even geduurd, maar er ligt nu eindelijk een compleet overzicht van het gemeentelijke vastgoedbezit. De alarmbellen zijn wel afgegaan bij de VVD. Er blijkt geen centrale gegevensopslag te zijn en het bezit is verdeeld over 20 instanties: stad, stadsdelen en projectbureaus. Waarom waren onze schriftelijke vragen (van maart 2011, dus anderhalf jaar geleden!) nodig om hier achter te komen? De regie dient zoals in de commissievergadering Bouwen, Wonen en Klimaat al gezegd versterkt te worden. Ook de omvang van de gemeentelijke vastgoedportefeuille deed ons schrikken: 2300 verhuurbare eenheden waarvan 2050 in bezit van de stadsdelen, met een totale WOZ waarde van ruim 2 miljard euro. Vooral in de stadsdelen Centrum en Oost is het vastgoedbezit erg hoog. In de lijst zie je dat er veel woningen tussen staan, maar ook bedrijfsruimtes. Dat is echt geen taak van de overheid.

De overzichten zijn hier in te zien (agendapunt 22).

Het is goed dat wethouder Van Poelgeest in de commissievergadering heeft aangegeven dat dit te lang geduurd heeft, dat het eerder gedaan had moeten worden en dat het overzicht een versplinterd beeld geeft. Vraag is in hoeverre er nu al sprake van een vastgoedstrategie die gedeeld wordt door de stadsdelen?

We zijn verheugd dat er nu een aanzet is gegeven tot een strategie voor de totale gemeentelijke vastgoedportefeuille. Wat de VVD betreft gaan we in ieder stadsdeel met dezelfde bril naar vastgoed kijken. In stadsdeel Oud-Zuid is een jaar of 10 geleden afgesproken dat vastgoed maar om drie redenen eigendom van het stadsdeel mag zijn:

• strategisch vastgoed;
  • maatschappelijk vastgoed (onderwijs, sportvoorzieningen); en
  • vastgoed in eigen gebruik (stadsdeelkantoren, stadsdeelwerven).

Vastgoed dat niet aan de vast te stellen criteria voldoet moet – langzaamaan – afgestoten worden waarbij gestreefd moet worden naar een maximale opbrengst.

Ik kan me voorstellen dat deze strategie als best practice wordt genomen. Of misschien heeft een ander stadsdeel een nog effectievere strategie. Feit is wel dat er grote verschillen zijn: Stadsdeel Zuid bezit 180 panden, kleinere stadsdelen als Centrum en Oost ieder maar liefst 379. We dienen een motie in om de opdrachtformulering nog wat aan te scherpen. Deze motie is mede ondertekend door mijn college Michiel Mulder van de PvdA.

Motie: Verzoekt het college van burgemeester en wethouders op te nemen in de opdrachtverlening voor de vastgoedstrategie:

• De regie tussen centrale stad, stadsdelen en projectbureaus te versterken;
  • Bij de door het College gewenste uniformering te bezien of er bij de stadsdelen best practices zijn.

De voltallige gemeenteraad stemde voor de motie.

De VVD is voorts verheugd dat nu klip en klaar wordt aangegeven dat er aangifte gedaan wordt bij het kraken van een gemeentepand.

Daniel van der Ree