Deelraden Amsterdam verdwijnen

De gemeenteraad Amsterdam heeft besloten de deelraden per maart 2014 op te heffen en te vervangen door zeven bestuurscommissies. Dit besluit is het gevolg van enerzijds het wetsvoorstel afschaffing deelgemeenten (op initiatief van de VVD in het regeerakkoord Rutte I opgenomen) en anderzijds Amsterdam Financieel Gezond, de bezuinigingsoperatie die nodig is om de gemeentefinanciën gezond te houden. Deze bestuurscommissies worden benoemd door de gemeenteraad maar komen door democratische verkiezingen per stadsdeel tot stand.

De gemeenteraad Amsterdam heeft besloten de deelraden per maart 2014 op te heffen en te vervangen door zeven bestuurscommissies. Dit besluit is het gevolg van enerzijds het wetsvoorstel afschaffing deelgemeenten (op initiatief van de VVD in het regeerakkoord Rutte I opgenomen) en anderzijds Amsterdam Financieel Gezond, de bezuinigingsoperatie die nodig is om de gemeentefinanciën gezond te houden. Deze bestuurscommissies worden benoemd door de gemeenteraad maar komen door democratische verkiezingen per stadsdeel tot stand.

VVD-fractievoorzitter Robert Flos is tevreden dat Amsterdam nu een toekomstbestendig bestuurlijk stelsel krijgt: “Dit compromis van drie heel verschillende ouders, namelijk PvdA, VVD en GroenLinks, levert een mooi kind op. Alle partijen hebben iets teruggekregen dat ze belangrijk vinden: de VVD krijgt veel minder politici (nu nog 203 deelraadsleden en 30 dagelijks bestuurders, straks alleen 98 bestuurscommissieleden) en ambtenaren, een fors kleinere overheid en overhead, centrale beleidskaders voor alle beleidsterreinen op centraal niveau en een ingeperkt takenpakket op stadsdeelniveau. De PvdA en GL zien hun wens voor decentrale besturen met verkiezingen op stadsdeelniveau, versterking van de participatie en lokale beleidsruimte terug.”

Flos erkent dat de VVD liever helemaal geen bestuur op stadsdeelniveau had gekregen: “Dat hadden we voorgesteld in ons initiatiefvoorstel Mokum 3.0. De realiteit was echter dat een ruime meerderheid van PvdA, GL en D66 het liefst geen nieuw bestuurlijk stelsel wilden en het in elk geval zoveel mogelijk bij het oude wilden houden. Door de afspraken die nu zijn gemaakt zal er wel degelijk veel veranderen en wordt de rol van de gemeenteraad fors versterkt ten opzichte van de deelraden.” Op initiatief van de VVD wordt het bedrijfsleven nadrukkelijk betrokken bij het nader uitwerken van de plannen.