VVD pleit voor inzet intelligentere camera's bij winkels

Fractievoorzitter Robert Flos ging langs bij de in de Nieuwe Spiegelstraat gevestigde juwelier die op woensdag 5 december jongstleden op brute wijze werd overvallen. Voor de juwelier in kwestie - die al 42 jaar lang zijn vak uitoefent- was dit helaas niet de eerste maal dat hij met geweld en criminaliteit werd geconfronteerd.

In 1989 liep hij bij een overval zware verwondingen op waarvan zowel de fysieke als emotionele impact tot op de dag van vandaag voor hem en zijn familie voelbaar is. Tevens werd op de zaterdag voorafgaand aan de meest recente beroving – tevergeefs- een poging tot winkeldiefstal gedaan. Afgelopen woensdag was het weer raak en konden de daders de winkel binnenglippen. Met behulp van bedreiging met een pistool slaagden de dieven er in om snel een aanzienlijke buit te verzamelen. Slechts toen oplettende passanten alarm sloegen en de politie inschakelden –die snel tot actie overging- staakten zij de overval.

De overvallers die goed te zien waren op beelden vastgelegd door beveiligingscamera’s, konden per scooter ontkomen. Logischerwijs moeten zij op hun vluchtroute zijn gefilmd door de diverse camera’s die in de binnenstad hangen maar volgens de zoon van de eigenaar konden deze beelden wegens de wetgeving omtrent privacy niet door de politie worden gebruikt.

Fractievoorzitter Robert Flos: “Het is intriest te moeten horen dat ondernemers zoals de heer Bruens die waardevol zijn voor de stad, zoveel leed wordt berokkend. De VVD wil de mogelijkheid onderzoeken voor ondernemers om intelligentere camera’s in te zetten. Deze herkennen vrij rondlopende verdachten van misdrijven en geven bij binnenkomst een signaal af aan de winkelier. Geen middel moet onbenut blijven om overvallen, delicten met een zeer grote impact hard aan te pakken.”