VVD stelt vragen over windmolenplannen College

Op maandag 17 december 2012 zijn de Provinciale Staten van Noord-Holland in meerderheid akkoord gegaan met het voornemen om – met uitzondering van het Windplan Wieringermeer- geen nieuwe windmolens toe te staan in de provincie.

Op maandag 17 december 2012 zijn de Provinciale Staten van Noord-Holland in meerderheid akkoord gegaan met het voornemen  om – met uitzondering van het Windplan Wieringermeer- geen nieuwe windmolens toe te staan in de provincie. Dit staat haaks op de op 19 september 2012 door de gemeenteraad vastgestelde Windvisie. Hierin heeft de gemeente Amsterdam de ambitie vastgelegd om het aantal windmolens in de komende jaren in en om de stad ongeveer te verdubbelen en ruimte te maken voor tot ca 250 MW aan opgesteld vermogen. In Trouw van 20 december jl. gaf een woordvoerster van wethouder Van Poelgeest aan door te gaan met de plannen en een eventueel juridisch conflict niet uit de weg te zullen gaan.

Bij het aannemen van de Windvisie Amsterdam deed wethouder Van Poelgeest de toezegging geen hoge kosten te maken en omvangrijke vergunningentrajecten te starten zolang het standpunt van de provincie onduidelijk is. Tevens werd een VVD-motie met deze strekking door de raad aangenomen. Wat VVD Amsterdam betreft is duurzame energie een goede zaak. Hoewel VVD Amsterdam geen tegenstander is van windenergie verdienen alternatieve vormen van duurzame energie serieus onderzoek en dienen afspraken gemaakt met het Rijk en de Provincie te worden gerespecteerd.

Voor Maurice Piek reden om de volgende vragen te stellen:

1. Kan het College aangeven wat de gevolgen van het besluit van Provinciale Staten van Noord-Holland zijn voor de plannen van de Gemeente Amsterdam om het aantal windmolens in en om Amsterdam te verdubbelen?
  2. Provinciale Staten geven aan dat de met het Rijk gemaakte afspraken over het opwekken van duurzame energie worden nagekomen, hoe kijkt het College hier tegenaan?
  3. Heeft het College plannen om één of meerdere windmolens te bouwen? Zo ja, welke kosten gaan hiermee gemoeid? Wat zijn volgens het College de juridische gevolgen van het bouwen van één of meerdere windmolens?
  4. Kan het College ingaan op de schadeclaim bij de provincie die het College van plan is in te dienen?
  5. Kan het College aangeven welke kosten in 2011 en 2012 op het gebied van windenergie zijn gemaakt en wat de verwachte uitgaven in 2013 op dit vlak zijn?
  6. Wat zijn volgens het College goede alternatieven voor windenergie en welke zijn op korte termijn te implementeren?