VVD: weigering digitaal ingediende zienswijzen niet meer van deze tijd

De VVD is blij dat de digitale dienstverlening van de gemeente Amsterdam steeds beter wordt. In veel gevallen betekent digitale dienstverlening meer keuzevrijheid voor Amsterdammers maar ook efficiënter en goedkoper werken voor de overheid hetgeen weer aan de Amsterdammer ten goede komt.

De VVD is blij dat de digitale dienstverlening van de gemeente Amsterdam steeds beter wordt. In veel gevallen betekent digitale dienstverlening meer keuzevrijheid voor Amsterdammers maar ook efficiënter en goedkoper werken voor de overheid hetgeen weer aan de Amsterdammer ten goede komt. In sommige gevallen blijft de dienstverlening van de gemeente via de digitale weg helaas nog wat achter. Zo krijgt men bij sommige onderdelen van de gemeente expliciet het bericht dat de digitale weg niet is opengesteld. Dit gebeurt o.a. bij stadsdelen maar ook bijvoorbeeld bij de Dienst Milieu en Bouwtoezicht. Deze dienst bericht – nota bene per mail- dat voor het indienen van zienswijzen/bezwaren de Gemeente Amsterdam de elektronische weg niet heeft opengesteld en dat per mail ingediende zienswijzen daarom helaas niet in behandeling worden genomen.

 De VVD pleit al jaren voor een optimalisering van de digitale dienstverlening om Amsterdammers een betere service te verlenen en de gemeente in staat te stellen efficiënter en goedkoper te werken, en verbaast zich daarom over deze gang van zaken.

Voor Werner Toonk en Marja Ruigrok genoeg reden om de volgende vragen te stellen: 

 

  1. Is het College bekend met het gegeven dat onderdelen van de gemeentelijke organisatie op de hierboven beschreven wijze omgaan met digitale zienswijzen dan wel bezwaarschriften van Amsterdammers?
  2. Welke onderdelen van de gemeente nemen digitale zienswijzen wel en welke niet in behandeling?
  3. Is het College het met de VVD eens dat het anno 2013 irrelevant is of zienswijzen per mail of per post binnenkomen en dat het op zijn minst opmerkelijk is dat een dienst per mail ingediende zienswijzen weigert te accepteren en dit vervolgens per mail afhandelt?
  4. Deelt het College de mening van de VVD dat alle communicatie die burgers met de verschillende onderdelen van de gemeentelijke organisatie voeren ook digitaal zou moeten kunnen?
  5. Wanneer is het College voornemens om de elektronische weg ook open te stellen voor zienswijzen? Wat heeft het College daarvoor nodig en hoe kan de gemeenteraad daarbij helpen?