Amsterdam zegt ‘nee’ tegen achterlaten vrouwen en kinderen

Amsterdam gaat maatregelen nemen tegen het gedwongen achterlaten van vrouwen en kinderen in het buitenland. Dat heeft de gemeenteraad vandaag unaniem besloten. Momenteel worden jaarlijks naar schatting zo’n 80 tot 90 vrouwen en kinderen in het buitenland gedumpt. Op initiatief van GL-raadslid Fenna Ulichki gaat Amsterdam met andere overheden en instanties samenwerken om dit te bestrijden. Op initiatief van de VVD wordt daaraan toegevoegd dat Amsterdam zelf beter gaat controleren of uitschrijvingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie wel vrijwillig hebben plaatsgevonden.

VVD-woordvoerder diversiteit en integratie Stefan de Bruijn: “Regelmatig worden vrouwen en kinderen in het buitenland gedumpt, bijvoorbeeld omdat hun man of vader vindt dat ze teveel verwesterd zijn. Ze worden na een vakantie tegen hun wil in achtergelaten in het land van herkomst. Daarbij gaat het om landen als Marokko, Turkije, Irak, Pakistan, Somalië en Afghanistan. De personen in kwestie worden in veel gevallen eenzijdig door hun man of vader uitgeschreven uit de Gemeentelijke Basisadministratie. De VVD vindt het onacceptabel dat dit gebeurt en heeft daarom voorgesteld dat de gemeente gaat controleren of de uitschrijving naar landen met een hoog risicoprofiel wel vrijwillig heeft plaatsgevonden. Dat kan door vanuit Amsterdam of in het buitenland contact op te nemen met de personen in kwestie. Indien dit niet het geval is, moeten direct stevige maatregelen worden genomen.”

Fractievoorzitter Robert Flos: “De problematiek van het achterlaten van vrouwen en kinderen in het buitenland heeft veel overeenkomsten met het opsluiten van vrouwen in hun eigen huis in Nederland waar de VVD eerder aandacht voor heeft gevraagd. In de urgentieaanpak ‘Verborgen vrouwen’ heeft het College vorig jaar maatregelen genomen om opsluiting in Amsterdam op te sporen en aan te pakken. Het is goed dat dit nu wordt uitgebreid met het opsporen en aanpakken van het dumpen en achterlaten van vrouwen en kinderen in het buitenland. Voor de VVD is helder: we zeggen ‘nee’ tegen elke handeling die ervoor zorgt dat vrouwen niet gelijkwaardig worden behandeld.”