VVD: Ontwerpwedstrijd voor portret staatshoofd in de raadzaal

VVD Amsterdam wil een wedstrijd onder Amsterdamse kunstenaars uitschrijven om een nieuw portret van het toekomstig staatshoofd in de raadzaal te plaatsen. Sinds 1983 staat daar een uniek bronzen borstbeeld van koningin Beatrix, gemaakt door beeldhouwer Nel van Lith.

VVD gemeenteraadslid, Marja Ruigrok: “Vanwege de culturele rol die de hoofdstad op (inter)nationaal niveau vervult, is het belangrijk deze traditie in stand houden. De Amsterdamse kunstsector zit vol creativiteit en ambitie en het is dan ook een goed idee om via een ontwerpwedstrijd lokale kunstenaars te betrekken.”

Hoewel het niet verplicht is, noemt de Rijksvoorlichtingsdienst het een goed gebruik dat in openbare gebouwen een weergave van het staatshoofd wordt geplaatst. Dit kan een foto, schilderij of borstbeeld zijn. Wat betreft de financiering stelt de VVD voor om in ieder geval de helft van het aanschafbedrag via particuliere giften tot stand te laten komen. “Crowdfundingbijvoorbeeld via www.voordekunst.nl, is daarvoor een geschikte manier. ‘Gewone’ Amsterdammers en mensen uit de kunstsector moeten de jury vormen die de uiteindelijke winnaar aanwijst van wie het unieke werk in de raadzaal komt.”, aldus Ruigrok.

Klik hier voor het voorstel.