VVD: Ook autistische kinderen hebben recht op goed onderwijs

In een gezamenlijk voorstel breken VVD, PvdA en GroenLinks een lans voor zogenoemde ‘Autiklassen’. Deze klassen zijn aparte groepen van maximaal acht kinderen binnen het reguliere basisonderwijs en zijn bedoeld voor -in meer of mindere mate- autistische kinderen met een wisselend IQ die in een gewone klas (nog) niet mee kunnen komen, maar voor wie een zorginstelling net een brug te ver is. Vaak zitten deze kinderen nu onvrijwillig thuis. Met intensieve begeleiding kunnen deze kinderen teruggebracht worden in een onderwijssetting.

Werner Toonk: “Het is onze ambitie dat in Amsterdam geen kinderen tussen de wal en het schip vallen en dat niemand onvrijwillig thuis zit. Deze ambitie geldt ook voor kinderen die een ontwikkelingsstoornis hebben. Niet voor niets staat in het coalitieakkoord letterlijk: ‘Ieder kind heeft recht op goed onderwijs.’ Daarom roepen wij het College op om met de schoolbesturen in gesprek te gaan om ook voor deze specifieke groep kinderen passend onderwijs mogelijk te maken.”

Nederland telt ongeveer 160.000 mensen met een autisme spectrum stoornis, waarvan 25.000 kinderen. Een deel van deze kinderen zit ongewild thuis en kan niet naar regulier of speciaal onderwijs of is daarin vastgelopen dan wel verwijderd. Ook in Amsterdam zitten kinderen onvrijwillig thuis.

Een aantal ouders heeft het initiatief opgevat om in Amsterdam een of meer autiklassen te starten. Zo'n autiklas is een specifieke oplossing voor kinderen die thuis zitten, omdat ze een autistische stoornis hebben, maar liever naar school zouden gaan. Vaak voeren deze ouders een eenzame en vermoeiende strijd om hun kinderen onderwijs te laten volgen, maar lopen daarbij tegen de grenzen van het systeem aan.

“Wij willen dat veranderen en deze ouders een steuntje in de rug geven en eraan bijdragen dat dergelijke autiklassen in Amsterdam een faire kans krijgen. De wet Passend Onderwijs verplicht scholen en passende onderwijsplek te bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, maar die verplichting gaat pas in op 1 augustus 2014. Wij hopen met dit voorstel ook tot die tijd wat te bereiken.”, aldus Toonk.

Klik hier voor het initiatiefvoorstel.