VVD bezoekt overvallen juwelier Nusselein

Afgelopen week hebben fractievoorzitter Robert Flos, deelraadsleden Tom Leest (West) en Fred Siegel (Nieuw-West) en fractiemedewerker Bas Koops een bezoek gebracht aan juwelier Nusselein in Amsterdam Nieuw-West. De VVD’ers werden ontvangen in de vestiging aan de Burgemeester de Vlugtlaan, die enkele maanden geleden nog is overvallen.

juwelier

Juwelier Nusselein is een echt Amsterdams familiebedrijf dat sinds 1966 bestaat en momenteel twee vestigingen heeft: in de Kinkerstraat (Oud-West) en de Burgemeester de Vlugtlaan (Geuzenveld). In zijn bestaansgeschiedenis heeft de juwelier met vele inbraken, ramkraken en overvallen te maken gehad. Paul Welzenbach van Nusselein juweliers vertelt dat ze vroeger voornamelijk met inbraken te maken hadden terwijl het tegenwoordig voornamelijk overvallen zijn die het bedrijf teisteren.

Hoewel het totaal aantal overvallen in Nederland het afgelopen jaar met 13% is gedaald (2.272 in 2011 en 1.982 in 2012) en het aantal overvallen op juweliers zelfs met 35% is gedaald, worden de overvallen wel gewelddadiger. Het personeel van juwelier Nusselein kan hier helaas over meepraten. Ondanks de sterke daling van 2012 ten opzichte van 2011, zijn zij net als tientallen andere juweliers het slachtoffer geworden van een gewelddadige overval.

De meest recente overval dateert van november 2012. Op de foto’s die Paul toont is te zien hoe op de bewuste dag twee gemaskerde mannen met getrokken pistolen de zaak binnen stormen en de vitrines kort en klein slaan. Binnen anderhalve minuut is het gebeurd, maar de impact op de aanwezige medewerkers is enorm.

juwelier Het is de 9e keer dat Nusselein met een dergelijke overval wordt geconfronteerd. Voor de verzekering was dit reden om de juwelier te verplichten de voordeur gesloten te houden. Klanten kunnen nu niet meer zomaar naar binnen lopen, maar moeten eerst aanbellen. Er werd gevreesd dat deze maatregel negatieve effecten op de omzet zou hebben, maar vooralsnog lijkt dat mee te vallen. Voor ons ligt een artikel over de Amsterdamse juwelier met de alleszeggende kop “Juwelierdeur op slot, toch handel”. De vaste klanten hebben gelukkig alle begrip voor de maatregel.

juwelier

In en rondom de juwelier zijn al meerdere veiligheidsmaatregelen genomen. De meest recente maatregel is de gesloten voordeur. Verder hangen er meerdere camera’s in en rondom de zaak, is er gemeentelijk cameratoezicht en zijn er DNA douches. Binnenkort zal de juwelier als een van de eerste juweliers uit Amsterdam aangesloten worden op het live view-netwerk, waarbij de meldkamer van de politie live kan meekijken met de beveiligingscamera’s in de zaak. Verder zijn er afspraken met politie en stadstoezicht gemaakt over extra surveilleren in de buurt.

De VVD is voorstander van het uitbreiden van technologische middelen ter bestrijding van de criminaliteit.  Fractievoorzitter Robert Flos: “Het is indrukwekkend om te horen en te zien wat voor een impact een overval heeft op de betrokken medewerkers. We moeten er alles aan doen om het aantal overvallen verder terug te dringen en daarbij onorthodoxe maatregelen niet schuwen.” Binnenkort wil Flos met aanvullende voorstellen te komen om Amsterdam op dit vlak veiliger te maken.

juwelier deur dicht

juwelier stadstoezicht