Verhoging tarieven heeft niets met parkeerplan Wiebes te maken

Stadsdeelvoorzitter Jeanine van Pinxteren (GroenLinks, Centrum) wil de parkeervergunningtarieven in de binnenstad de komende jaren met in totaal vijftig procent laten stijgen. Volgens haar is dat nodig om het parkeerplan van VVD-wethouder Wiebes uit te voeren. Dat is pertinent onjuist.

Stadsdeelvoorzitter Jeanine van Pinxteren (GroenLinks, Centrum) wil de parkeervergunningtarieven in de binnenstad de komende jaren met in totaal vijftig procent laten stijgen. Volgens haar is dat nodig om het parkeerplan van VVD-wethouder Wiebes uit te voeren. Dat is pertinent onjuist. 

Al die Amsterdamse autobezitters moeten niet mopperen. Het tarief van hun parkeervergunning kan best fors omhoog, aldus Van Pinxteren in Het Parool afgelopen zaterdag. Na jaren in de luwte was het een kwestie van tijd voordat ook deze GroenLinks bestuurder met dit of een ander voorstel zou komen om automobilisten dwars te zitten.

Wat wel opvalt is het argument dat Van Pinxteren voor de verhoging noemt: het parkeerplan van VVD-wethouder Wiebes. De komende jaren komen er dankzij dit parkeerplan (eindelijk!) 5000 extra inpandige plekken bij. Er komen nieuwe garages en vergunninghouders mogen zonder extra betalen voortaan ook in bestaande garages parkeren. De wachtlijsten voor een vergunning (in Centrum zo’n vijf jaar) en de zoektijd naar een vrij plekje op straat gaan daardoor fors omlaag. Tenminste: als stadsdelen zich eraan houden en niet doorgaan met het opheffen van parkeerplekken waar dit niet verantwoord is. Het plan van Wiebes kost jaarlijks 9,5 miljoen euro. Maar het verdient zich ook terug door de opbrengsten uit nieuwe ondernemerskaarten en de extra parkeervergunningen die uitgegeven kunnen worden. Om die reden is de door Van Pinxteren voorgestelde verhoging dus absoluut niet nodig.

Het was eerlijker geweest als Van Pinxteren had aangegeven dat de verhoging past in een consequente lijn. Onder aanvoering van GroenLinks is er namelijk in grote delen van de stad al jaren sprake van het uitblijven van zoet voor de automobilist, terwijl er wel volop zuur is.

In Stadsdeel Centrum zijn de afgelopen jaren zo’n duizend parkeerplekken op straat opgeheven. Lange wachttijden en een veel te hoge parkeerdruk in bijvoorbeeld de Jordaan en de Nieuwmarktbuurt zijn het gevolg. En hoewel houders van een parkeervergunning al sinds 2005 extra betalen zodat het stadsdeel nieuwe parkeergarages kan bouwen, is er sindsdien nog geen schop de grond in gegaan. Goede plannen voor parkeergarages bij Theater Bellevue en in het Oosterdok heeft Centrum geschrapt. Aan het plan voor een parkeergarage bij Marnixbad is nu zelfs gekoppeld dat bij elke plek onder de grond er ook één boven de grond moet verdwijnen. Met die voorwaarde kan zelfs de VVD als groot voorstander van parkeergarages onmogelijk instemmen. Je gaat immers niet voor vele tientallen miljoenen een garage bouwen om er vervolgens voor de wachtlijst en doorstroming niets mee op te schieten.

Als een stadsdeel nalaat het plan Wiebes uit te voeren, moet de gemeente de regie overnemen. Harde randvoorwaarden voor de parkeerinkomsten zijn dat ze worden besteed in de buurt waar ze zijn betaald en dat ze ten goede komen aan parkeergarages en andere autogerelateerde uitgaven. Betaald parkeren levert Amsterdam jaarlijks meer dan 150 miljoen euro op. Alleen al in Stadsdeel Centrum zijn de parkeerinkomsten 45 miljoen euro per jaar. Sinds de oprichting van het stadsdeel in 2002 is er in het centrum dus zo'n half miljard aan parkeerinkomsten binnengehaald. Daar is de afgelopen tien jaar géén parkeergarage voor bij gebouwd. Dat is niet langer uit te leggen. Het moet afgelopen zijn met autootje pesten. Het is de hoogste tijd dat er na al die miljoenen zoet (een goed bereikbare binnenstad met nieuwe parkeergarages) komt in plaats van nog meer zuur.

 

Werner Toonk en Stefan de Bruijn, VVD-woordvoerders verkeer gemeenteraad Amsterdam

Dit artikel is vandaag verschenen in Het Parool