VVD: boete aannemer bij extreme overlast

Aannemers moeten verantwoordelijk worden gesteld voor onnodige overlast bij wegwerkzaamheden. Als extreme overlast ontstaat door fouten, moet Amsterdam forse boetes opleggen. Ook moet de gemeente bij aanbestedingen meer kijken naar het verleden van de aannemer in plaats van alleen naar de prijs. Dat stellen VVD-raadsleden Werner Toonk en Maurice Piek voor in het initiatiefvoorstel Sneller werken dat vandaag in de Gemeenteraad is ingediend. Doel van het voorstel is het beperken van de overlast bij werkzaamheden.

VVD-raadslid Werner Toonk: “Overlast hoort bij werkzaamheden, maar Amsterdam moet zich optimaal inzetten om die overlast zoveel mogelijk in te perken. Op de hoofdwegen voor auto’s, maar bijvoorbeeld ook in de metro zien we momenteel teveel stremmingen. Nu er de afgelopen jaren steeds meer woonstraten autovrij zijn geworden of als één richtingsverkeer zijn ingericht, is het zaak om de doorstroming op de hoofdnetten zo goed mogelijk te waarborgen. Mobiliteit, ook per auto, is te belangrijk voor de economie van Amsterdam én de regio om te verontachtzamen.”

“Amsterdam moet inzetten op het veel sneller realiseren van projecten. Dat kan door aannemers standaard te belonen als ze sneller klaar zijn dan afgesproken en een boete op te leggen als dit niet het geval is. Belangrijk is ook dat er een duidelijk aanspreekpunt bij projecten is. De VVD wil daarom dat er altijd een hoofdaannemer is in plaats van dat de gemeente zaken doet met allerlei aannemers,” aldus VVD-raadslid Maurice Piek.

Toonk en Piek willen daarnaast dat de communicatie bij werkzaamheden fors verbeterd.

Piek en Toonk hebben in het initiatiefvoorstel de volgende concrete voorstellen gedaan:

1. Meer transparantie. Er dient 1 gemeentelijke site te komen, waar alle objecten die op straat geplaatst worden en overlast veroorzaken komen te staan. Deze informatie dient via open data beschikbaar te zijn, zodat derden er apps voor kunnen maken.
  2. Alle tijdelijke objecten en opbrekingsborden dienen te worden voorzien van een QR-code zodat burgers direct kunnen zien waarom het betreffende object er staat, hoe lang het er blijft staan en direct kan melden dat het object langer blijft staan dan nodig.
  3. Slimmer aanbesteden. Bij het aanbesteden van werkzaamheden in de openbare ruimte dient een groter belang te worden hechten aan de factor overlast voor de omgeving. Dit zou er toe moeten leiden dat aannemers veel vaker dan nu het geval is werken in ploegendiensten, waarbij een ochtend en een middag ploeg aan de slag is. Op die manier kunnen straten veel sneller open.
  4. Slimmer werken. Bij complexe werkzaamheden aan de infrastructuur (bijv. rails en leidingen en weg) dient expliciet op te worden genomen dat er gewerkt wordt met één aannemer die verantwoordelijk en aanspreekbaar is. Het is aan de aannemer zelf om voor eigen verantwoordelijkheid met eventuele onderaannemers te werken. Door te werken met één aannemer kunnen werkzaamheden veel strakker worden gepland.
  5. Bij aanbestedingen dient structureel past performance te worden meegenomen. Door te kijken naar ervaringen met ondernemers en minder op uitsluitend de prijs te selecteren bij aanbestedingen kan worden voorkomen dat goedkoop uiteindelijk duurkoop (al dan niet direct financieel) wordt.
  6. Bij alle aan te besteden werkzaamheden te werken met een bonus malus regeling, waarbij een bonus wordt uitgekeerd als er substantieel eerder dan planning opgeleverd wordt en een boete bij later opleveren. Op die manier worden aannemers geprikkeld om door te werken.
  7. Bij aan te besteden werkzaamheden indien mogelijk te werken met geavanceerdere aanbestedingsvormen, zoals bijvoorbeeld design en construct, waarbij al in een vroegtijdig stadium de kennis van de markt wordt betrokken en de aannemer in een vroeg stadium mede verantwoordelijk wordt voor een soepel verloop van de werkzaamheden.
  8. In veel gevallen vindt onderhoud aan bruggen, kades en tramrails (veel) eerder dan noodzakelijk plaats. Overlast is te beperken door werkzaamheden pas uit te voeren als dit echt nodig zijn.
  9. Door met alle partners samen te werken op het gebied van de planning van onderhoud, het openbreken van straten etc. kan worden voorkomen dat binnen korte tijd meerdere malen straten worden opgebroken. Op dit terrein is nog (veel) winst te boeken.