Flinke financiele meevaller Noord/Zuidlijn

De Noord/Zuidlijn wordt fors minder duur dan de afgelopen jaren gedacht. VVD-wethouder Wiebes kondigde na grondige doorlichting van de risicoreservering van de NoordZuidlijn een vrijval van tenminste €40,9 miljoen aan. Door het succesvol afronden van het boren zijn de grootste risico’s verleden tijd. Vanochtend maakte Wiebes ook bekend dat Amsterdam stevig gaat besparen op het meerjarenonderhoudsprogramma. Door efficienter te werken wordt dit de komende jaren 100 miljoen euro goedkoper.

VVD-gemeenteraadslid Werner Toonk: “Wethouder Wiebes laat wederom zien dat hij orde op zaken stelt binnen zijn portefeuille. Een kleine efficiënte overheid blijkt wederom écht mogelijk. En dat moet ook, zeker in deze tijden van financiele krapte. Het is goed nieuws dat de bouw van de Noord/Zuidlijn door deze wethouder onder controle is gebracht en we in tegenstelling tot vorige bestuursperiode nu onderschrijdingen in plaats van overschrijdingen hebben.”

Een deel van de besparing bij het meerjarenonderhoudsprogramma wordt ingezet voor ICT in de metro. Daarnaast wordt het ook besteed om de kosten van de vertraagde werkzaamheden aan de Oostlijn te dekken.

De VVD wil dat met het bedrag dat bij de Noord/Zuidlijn overblijft schulden worden afgelost: “Het is goed nieuws dat de Noord/Zuidlijn goedkoper wordt. Een deel van het geld dat Amsterdam heeft geleend om de metro te bouwen blijkt dus niet nodig. Aangezien het om geleend geld gaat, is voor de VVD duidelijk wat er nu met dit ‘extra’ geld dient te gebeuren: leningen aflossen,” aldus duo-gemeenteraadslid Stefan de Bruijn.