Vraagtekens bij royaal wachtgeld stadsdeelbestuurders

Zeker elf van de dertig stadsdeelbestuurders stoppen in 2014 met als gevolg dat – wanneer zij geen nieuwe baan kunnen vinden- zij maximaal drie jaar en twee maanden aanspraak kunnen maken op wachtgeld.Volgens het Parool leidt het vertrek van deze elf bestuurders tot een maximale kostenpost van €950.000,- in het eerste jaar.

Zeker elf van de dertig stadsdeelbestuurders stoppen in 2014 met als gevolg dat – wanneer zij geen nieuwe baan kunnen vinden- zij maximaal drie jaar en twee maanden aanspraak kunnen maken op wachtgeld. Volgens het Parool leidt het vertrek van deze elf bestuurders tot een maximale kostenpost van €950.000,- in het eerste jaar. De berichtgeving in het Parool spreekt verder van vijftien bestuurders die nog twijfelen en vier bestuurders die hebben aangegeven door te willen gaan. Het College heeft in het parool aangegeven met maatregelen te komen om te voorkomen dat de kosten te ver oplopen.

Raadsleden Maurice Piek en Robert Flos stelden de volgende vragen:

1. Klopt de berichtgeving in het Parool? Kan het College aangeven of er reeds overleg met stadsdeelbestuurders heeft plaatsgevonden en wat hiervan de uitkomsten waren?
  2. Met welke prognoses op het vlak van wachtgeld voor oud-stadsdeelbestuurders houdt het College rekening? Welke prognose is volgens het College het meest waarschijnlijk?
  3. In het Parool van  23 maart jongstleden spreekt wethouder Van der Burg over het niet aanstellen van nieuwe stadsdeelbestuurders vlak voor de verkiezingen. Kan het College aangeven met welke middelen dit van de stadsdelen kan worden afgedwongen?
  4. Welke maatregelen zijn er volgens het College nog meer om de kosten te beperken?
  5. Hoeveel stadsdeelbestuurders die zeggen te stoppen zijn volgens het College reeds begonnen met het zoeken van een nieuwe baan?