Uitloting middelbare school tast keuzevrijheid leerlingen aan

Volgens cijfers van de Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam (VSA) dreigen dit jaar 650 leerlingen uitgeloot te worden voor de middelbare school van hun eerste keuze. Ook zal uitloting in de tweede ronde naar aller waarschijnlijkheid voorkomen.

Volgens cijfers van de Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam (VSA) dreigen dit jaar 650 leerlingen uitgeloot te worden voor de middelbare school van hun eerste keuze. Ook zal uitloting in de tweede ronde naar alle waarschijnlijkheid voorkomen. Ondanks de uitbreiding van het aanbod overstijgen de aanmeldingen de capaciteit op kwalitatief goede scholen. Het is hierbij al lang niet meer uitsluitend een probleem voor kinderen die naar de categorale gymnasia in Zuid willen, maar een probleem dat zich steeds verder over de stad uitbreid. VSA geeft concreet aan dat ook kinderen die zich inschrijven voor een HAVO of vmbo op IJburg of in de Bijlmer ermee te maken krijgen.

Werner Toonk stelde de volgende vragen:

1. Hoeveel kinderen hebben zich ingeschreven om komend schooljaar voortgezet onderwijs in Amsterdam te volgen? Hoeveel van deze kinderen komen van buiten Amsterdam?
  2. Hoeveel kinderen zullen volgens het College aanstaand schooljaar naar de school van hun eerste keuze kunnen gaan? Komen deze cijfers overeen met de cijfers van VSA? Zo nee, hoe verklaart het College het verschil?
  3. Deelt het College de mening van VVD Amsterdam dat loting in strijd is met de keuzevrijheid van leerlingen? Graag met motivatie.
  4. Welke prognoses gebruiken het College en OSVO om de capaciteit van het voortgezet onderwijs in Amsterdam te plannen? Kan het College aangeven op welke termijn capaciteit en vraag wel overeen zullen komen?
  5. Kan het College aangeven welke concrete maatregen worden genomen om de capaciteit in Amsterdam op korte termijn te vergroten?
  6. Wat vindt het College van populaire scholen die hun capaciteit verminderen? Kan het College voorbeelden geven van scholen die dit recent hebben gedaan? Welke maatregelen kunnen worden genomen om dit tegen te houden?
  7. Is het college op basis van deze nieuwe cijfers ondertussen bereid om het geldende verbod voor populaire scholen in Zuid op te heffen, zoals de VVD vorig jaar heeft verzocht in de gemeenteraad?