Jaarlijks 7 miljoen naar huurdersondersteuning is te veel

De Gemeente Amsterdam en de zeven stadsdelen subsidiëren de huurdersondersteuning in de stad jaarlijks met ruim 7 miljoen euro. Dat is in deze tijd van bezuinigingen erg veel. De VVD vraagt het College vandaag om aan te tonen wat deze geldstroom nu oplevert en stelt voor de huurdersondersteuning vanaf dit jaar te laten delen in de gemeentelijke bezuinigingen.

De gemeente Amsterdam en de zeven stadsdelen subsidiëren de huurdersondersteuning in de stad jaarlijks met ruim 7 miljoen euro. Dat is in deze tijd van bezuinigingen erg veel. De VVD vraagt het College vandaag om aan te tonen wat deze geldstroom nu oplevert en stelt voor de huurdersondersteuning vanaf dit jaar te laten delen in de gemeentelijke bezuinigingen.

Vandaag stelde Daniel van der Ree hier schriftelijke vragen over.

Op landelijk niveau behartigen twee organisaties de belangen van huurders:

Woonbond

  • De Nederlandse Woonbond is de landelijke belangenvereniging van huurders en woningzoekenden. De Woonbond staat voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare, veilige wijken en sterke huurdersorganisaties. De Woonbond helpt huurders met problemen. Ook individuele huurders kunnen lid worden.
  • Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft aangekondigd dat de boekjaarsubsidie in de periode 2012–2015 met 1,5 procent per jaar wordt gekort, oplopend naar 6 procent in 2015. De Nederlandse Woonbond ontving in 2011 1.738.000 euro subsidie.

Bron: Jaarverslag Woonbond 2011

Huurcommissie

  • De Huurcommissie is een landelijke onafhankelijke organisatie, die uitspraak doet bij geschillen tussen huurder en verhuurder over huurprijs, onderhoud en servicekosten. De Huurcommissie valt als zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) onder het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
  • De voornaamste baten van de Huurcommissie bestaan uit de vergoeding door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het aantal behandelde verzoeken. Deze vergoeding, ‘opbrengst moederdepartement’ geheten bedroeg in de begroting voor 2011 17.504.000 euro.
  • Van de 418 zittingen van de Huurcommissie waren er in 2011 128 in Amsterdam. Dat is 30%.

Bron: Jaarverslag Huurcommissie 2011

Ook in Amsterdam worden diverse huurdersorganisaties gesubsidieerd, zoals het Amsterdams Steunpunt Wonen (ASW), diverse Huurdersverenigingen, het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag en het Emil Blaauw Proceskostenfonds.

De gemeente Amsterdam trok in de begroting 2013 in 3.977.110 euro subsidie uit voor huurdersorganisaties. Daarnaast trekken ook de zeven stadsdelen hun portemonnee open. In de meeste stadsdeelbegrotingen zijn de subsidies voor huurdersorganisatie niet expliciet opgenomen in de begroting. De VVD heeft uit de begrotingen en subsidieoverzichten van de stadsdelen over 2011 in totaal 3.213.295 euro aan subsidies aan huurdersorganisaties weten te vinden. Deze bedragen zijn te vinden in bijlage 1.

In totaal subsidieert de gemeente Amsterdam de diverse huurdersorganisaties dus jaarlijks voor 7.190.405 euro (indien het onderzoek van de VVD naar stadsdeelsubsidies volledig is).

Daarnaast zijn er ook advocatenspreekuren die huuradvies verstrekken. Soms is dat pro deo, soms loopt het via de universiteiten. Dat is een vorm van huurderondersteuning die al uit de markt komt. Tevens staan op het internet veel standaardbrieven die huurders kunnen benutten. Je hoeft kortom het huis niet meer uit om in alle gevallen geadviseerd te worden.

De Vereniging Eigen (VEH) huis komt op voor de belangen van iedereen die een eigen woning bezit. Inmiddels bestaat ruim 30% van de Amsterdamse woningvoorraad uit koopwoningen. De VEH krijgt echter geen subsidie van de gemeente Amsterdam.

Gezien het vorenstaande heeft ondergetekende, namens de fractie van de VVD, op grond van artikel 45 van het Reglement van orde voor de raad van Amsterdam, de volgende schriftelijke vragen te stellen:

1.Klopt het in bijlage 1 gepresenteerde overzicht van stadsdeelsubsidies aan huurdersorganisaties? Indien dit niet het geval is, kan het College een volledig overzicht van stadsdeelsubsidies aan huurdersorganisaties geven?

2.Door de lage mutatie van sociale huurwoningen en de Donnerpunten, waardoor veel woningen na mutatie geliberaliseerd worden, kan de VVD zich voorstellen dat het Amsterdams Steunpunt Wonen en de Wijksteunpunten Wonen (WSW) momenteel binnen de afgesproken prioriteiten minder werk hebben dan voorheen. Heeft het College hierover gesproken met de diverse huurdersorganisaties? Klopt het dat de werklast van de huurdersorganisaties is afgenomen? Kan de werklast inzichtelijk gemaakt worden, bijvoorbeeld aan de hand van het aantal cases dat de verschillende organisaties de afgelopen jaren hebben behandeld?

3.Landelijke organisaties als Woonbond en Huurcommissie hebben veel taken die ook door lokale huurdersorganisaties worden uitgevoerd. Kan het college een vergelijking leveren tussen de taken van de landelijke organisaties en de lokale organisaties? Wat is het oordeel van het college over een eventuele overlap? In hoeverre kunnen Woonbond en Huurcommissie de taken die nu door lokale organisaties worden uitgevoerd (gedeeltelijk) overnemen?

In het Programakkoord 2010-2014 staat: “Het college hecht aan huurdersondersteuning in de gehele stad. Huurdersondersteuning buiten de ring door middel van wijksteunpunten wordt uitgebreid.” Er worden geen concrete bedragen genoemd , behalve een incidentele investering in zowel woningbouwproductie als huurdersondersteuning van in totaal 4 miljoen euro.

4.Kan het College aangeven welk deel van de in het Programakkoord opgenomen incidentele investering in zowel woningbouwproductie als huurdersondersteuning is toebedeeld aan huurdersondersteuning en hoe dat bedrag in de tijd en over diverse instellingen is dan wel wordt verdeeld? Kan het college tevens aangeven welke concrete resultaten dit heeft opgeleverd?

De VVD is voorstander van het op een andere manier inrichten van de huurdersondersteuning in de stad waardoor de gemeente Amsterdam en de stadsdelen minder dienen bij te dragen aan huurdersondersteuning en de basale taken gewaarborgd blijven.

5.Maximaal rendement per euro is wat de VVD betreft een belangrijke norm voor alle maatregelen die de gemeente neemt. Kan het College aangeven wat de verschillende subsidies haar zijn mening concreet voor de stad Amsterdam als geheel hebben opgeleverd? Gaarne nadere uitleg.

In het Programakkoord 2010-2014 is afgesproken structureel € 208 miljoen te bezuinigingen (Inzet op Herstel 1). De extra bezuinigingsopgave van de gemeente Amsterdam voor 2013-2016 bedraagt structureel € 193 miljoen. ‘Eén Stad Eén Opgave’ is onderdeel van deze additionele bezuinigingsopgave. Eén van de 17 deelopdrachten binnen ‘Eén Stad Eén Opgave’ bestaat uit het weghalen van dubbelingen in capaciteit, het bezuinigen op subsidies, het aanpakken van meervoudige subsidierelaties en het doelmatiger omgaan met subsidies.

6.Is het College bereid in de Kadernota 2014 een substantiële bezuiniging voor te stellen op huurdersondersteuning, al dan niet in samenspraak met de stadsdelen binnen ‘Eén Stad Eén Opgave’? Zo nee, waarom niet?

Klik hier voor het subsdieoverzicht aan de Amsterdamse huurdersorganisaties.