Veel bijval VVD-voorstel ontwerpwedstrijd beeltenis Koning Willem-Alexander

Op initiatief van VVD-raadslid Marja Ruigrok wordt door middel van een wedstrijd met jury bestaande uit kenners uit de kunstwereld en betrokken Amsterdammers een beeltenis van het nieuwe staatshoofd voor de Amsterdamse raadzaal gekozen. Het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) zal de organisatie op zich nemen en het winnende ontwerp wordt ter goedkeuring aan de Rijksvoorlichtingsdienst voorgelegd. Marja Ruigrok: “De inhuldiging van onze nieuwe koning is bij uitstek het moment om de kwaliteit en creativiteit van de Amsterdamse kunstensector te onderstrepen via deze ontwerpwedstrijd. Ik kijk dan ook enorm uit naar de diverse inzendingen en benieuwd naar de uiteindelijke winnaar.”

Het AFK onderzoekt  of een deel van de financiering via crowdfunding plaats kan vinden. “Ik ben ontzettend blij dat het AFK ook dit onderdeel van het voorstel heeft overgenomen. Crowdfunding via een platform zoals voordekunst.nl is hét middel om Amsterdammers actief te betrekken en een goed voorbeeld hoe publiek private samenwerking leidt tot iets moois. Het richtbedrag is €25.000,- dus hoe meer geld wordt opgehaald, hoe beter!”, aldus Ruigrok.

Hoewel niet verplicht, noemt de Rijksvoorlichtingsdienst het een goed gebruik dat in openbare gebouwen een weergave van het staatshoofd wordt geplaatst.

In de Amsterdamse raadzaal staat sinds 1983 een bronzen borstbeeld van koningin Beatrix gemaakt door beeldhouwer Nel van Lith. Marja Ruigrok: “Omdat dit een uniek exemplaar betreft en gezien de culturele rol die Amsterdam nationaal en internationaal vervult, wil VVD Amsterdam deze traditie in stand houden door op zoek te gaan naar een nieuwe beeltenis waarvan slechts één exemplaar bestaat.”

Het Amsterdams Fonds voor de Kunst investeert in kunst die het leven in de stad verrijkt. Het fonds is er voor alle disciplines, kunstenaars en kunstorganisaties, van amateur tot professioneel. Door financiële bijdragen te verstrekken aan kunstenaars, instellingen en andere culturele initiatiefnemers ondersteunt het AFK de ontwikkeling, versterking en diversiteit van de kunsten in Amsterdam.