VVD Amsterdam helpt bij opsporen verdachten

De voltallige VVD fractie heeft zich evenals de 7 deelraadsfracties en bijbehorende ondersteuning, bestaande uit 66 personen, collectief aangemeld voor Burgernet. Alle (deel)raadsleden worden voortaan door middel van een telefonisch netwerk op de hoogte gesteld van signalementen van daders van high impact delicten of vermiste personen. De verschillende VVD’ers gaan op die manier meehelpen met het opsporen van verdachten.

Fractievoorzitter Robert Flos is enthousiast over Burgernet: “Amsterdammers dragen zelf een belangrijke verantwoordelijkheid op het gebied van veiligheid. De overheid kan het simpel weg niet alleen. Juist Burgernet is een voorbeeld van een succesvol initiatief waarbij burgers met een minimale inspanning toch een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan de veiligheid in hun buurt.

De VVD Amsterdam ondersteunt het Burgernet initiatief  van harte en doet hier dan ook graag aan mee. Hoe meer mensen zich aanmelden, hoe groter de successen zullen zijn. Flos is daarom blij te zien dat de VVD haar verantwoordelijkheid heeft genomen, door zich massaal in te schrijven; “Het is ontzettend mooi om te zien dat de VVD fracties van Zuid tot West en van Noord tot Oost nu meedoen met Burgernet. Dit instrument kan echt de doorslag geven in de opsporing van daders van ernstige delicten of vermiste personen.”

Burgernet maakt bij het opsporen van personen gebruik van een telefonisch netwerk van inwoners en medewerkers van bedrijven uit de gemeente. Op het moment dat er een goed signalement is van daders van een high impact delict, zoals een overval of straatroof, of van een vermist persoon schakelt de meldkamer van de politie Burgernet in. Alle aangesloten deelnemers in het betreffende gebied krijgen dan direct het signalement via een gesproken- of sms bericht. Als personen vervolgens een persoon of voertuig zien dat aan het signalement voldoet kunnen zij contact opnemen met de politie. Hierdoor kan de politie gerichter zoeken en haar slagkracht aanzienlijk vergroten.

Burgernet heeft al meerdere malen de doorslag gegeven in het opsporen van verdachten en vermiste personen. Het succes van Burgernet in Amsterdam staat of valt echter met de bereidwilligheid van Amsterdammers om zich hiervoor aan te melden. Hoe meer mensen mee doen, hoe effectiever het middel wordt. Zo’n 30.000 Amsterdammers, ongeveer 5%, is momenteel aangesloten op Burgernet.  De VVD hoopt dat dit percentage flink toeneemt en roep daarom al haar (actieve) leden en andere Amsterdammers op zich in te schrijven!

U kunt direct via DEZE LINK aanmelden voor Burgernet.

Het Telegraaf artikel: 'Iedereen achter Burgernet' van vrijdag 7 juni 2013.

burgernet artikel