Amsterdam krijgt nieuw bestuurlijk stelsel

Vandaag heeft de Gemeenteraad besloten dat Amsterdam een nieuw bestuurlijk stelsel krijgt. De deelraden worden opgeheven en vervangen door bestuurscommissies. Het aantal politici en bestuurders gaat fors omlaag van ruim 200 naar minder dan 100. De bevoegdheden, taken en het budget van de bestuurscommissies worden aanzienlijk kleiner dan bij de huidige stadsdelen. Op initiatief van de VVD is ook besloten dat de vergunningen in de hele stad worden geüniformeerd, zodat het voor bewoners en ondernemers niet meer uitmaakt naar welk loket ze gaan.

VVD-fractievoorzitter Robert Flos: “Amsterdam heeft vandaag orde op zaken gesteld in het bestuurlijk stelsel. Het afschaffen van de deelraden is een historische hervorming die we niet alleen hebben doorgevoerd omdat het wettelijk moesten, maar ook omdat we het wilden. In de aanloop naar het nemen van besluiten heeft de VVD steeds ingezet op een betere serviceverlening voor burgers en bedrijven, minder politici, minder ambtenaren, minder regels en lagere belastingen. De VVD is verheugd dat deze uitgangspunten goed in het uiteindelijke besluit terecht zijn gekomen.”

De belangrijkste gevolgen van het nieuwe bestuurlijk stelsel:

- De deelraden worden opgeheven;

- Daarvoor in de plaats komen 7 bestuurscommissies in de huidige stadsdelen;

- Bestuurscommissies krijgen afhankelijk van het aantal bewoners in het gebied 13 of 15 leden. Maximaal 3 leden van hen worden ook lid van het dagelijks bestuur (nu in diverse stadsdelen nog 5, naast de raadsleden). Dit levert een forse vermindering op van het huidige aantal politici en bestuurders van 230 naar 99;

- De totale kosten voor het bestuur in de stad gaan met ruim 60 procent omlaag;

- Op initiatief van de VVD worden de fractiebudgetten uniformer en soberder;

- In tegenstelling tot de stadsdelen gaan bestuurscommissies zich vrijwel uitsluitend bezig houden met de uitvoering van stedelijk vastgesteld beleid. Op inhoudelijke beleidsterreinen als openbare ruimte en welzijn, die nu nog onder stadsdelen vallen, komt er een stedelijk vastgesteld beleidskader;

- De bevoegdheid om begrotingen of bestemmingsplannen vast te stellen wordt in het vervolg alleen een bevoegdheid van de gemeenteraad;

- Het uitgangspunt ‘stadsdelen tenzij’ wordt vervangen door ‘gemeenteraad tenzij’;

- Het aantal ambtenaren in de stadsdelen gaat fors omlaag en de dienstverlening wordt verbeterd, onder meer door regels voor vergunningen te uniformeren, zodat bewoners en ondernemers bij alle toekomstige 7 loketten in de stad goed terecht kunnen.

Een voorstel van de VVD om de vergoedingen voor leden van de bestuurscommissies te verlagen kon helaas niet rekenen op een meerderheid in de Gemeenteraad. Eerder had de VVD ook al voorgesteld om de bestuurslaag onder de Gemeenteraad volledig af te schaffen. Een meerderheid van de raad kon zich niet vinden in die plannen en wilde bestuur op decentraal niveau behouden.

Het nieuwe bestuurlijk stelsel gaat in 2014 in. De eerste verkiezingen voor de bestuurscommissies worden tegelijkertijd met de verkiezingen voor de Gemeenteraad georganiseerd op 19 maart 2014.