VVD wil maatregelen voor betere doorstroming auto's

De gemeenteraad heeft vandaag ingestemd met de MobiliteitsAanpak Amsterdam 2030. Dit plan is de overkoepelende visie voor mobiliteit in de hoofdstad. Een belangrijke maatregel uit het plan betreft het instellen van specifieke ‘plusnetten’ om de doorstroming te verbeteren.

De gemeenteraad heeft vandaag ingestemd met de MobiliteitsAanpak Amsterdam 2030. Dit plan is de overkoepelende visie voor mobiliteit in de hoofdstad. Een belangrijke maatregel uit het plan betreft het instellen van specifieke ‘plusnetten’ om de doorstroming te verbeteren. In aanvulling op de aanpak heeft VVD-wethouder Wiebes toegezegd om nog voor de jaarwisseling te komen met concrete maatregelen om de betere doorstroming van auto’s te realiseren.

Op voorstel van de VVD is ook de Amstelveenseweg tussen Overtoom en Stadionweg aan het ‘plusnet auto’ toegevoegd.  Verkeerswoordvoerder Werner Toonk: “De Amstelveenseweg is een belangrijk om het autoverkeer van en naar de ring A10 te laten stromen. Door deze straat nu als plusnet auto aan te merken, zorgen we ervoor dat auto’s ook de in toekomst vlot door deze straat kunnen rijden.”

De VVD wil verder graag dat het college zich bij het mobiliteitsbeleid gaat baseren op concrete snelheidsmetingen. “Het wordt tijd om de bestaande cijfers te gebruiken om maatregelen te nemen om de doorstroming te verbeteren. Bijvoorbeeld op de Stadhouderskade tussen de Overtoom en het Rijksmuseum moet echt wat gebeuren”, aldus Toonk.

Naast de instelling van de plusnetten voorziet de mobiliteitsaanpak ook in veel andere zaken om Amsterdammers mobiel te houden. Zo is nu vastgelegd dat extra parkeerplaatsen ook ingezet worden om de wachtlijst voor parkeervergunningen te verminderen en om de parkeerdruk te verlagen en niet langer alleen om parkeerplaatsen van straat te halen.