VVD Amsterdam stelt vijf ijzeren voorwaarden aan erfpacht

Als reactie op het voorstel van het College om het Amsterdamse erfpachtstelsel te moderniseren heeft VVD Amsterdam vijf ijzeren voorwaarden gesteld waaraan de plannen moeten voldoen.

Om gehoor te geven aan de groeiende kritiek op het Amsterdamse erfpachtstelsel heeft het College in mei 2013 een voorstel gedaan om het huidige stelsel te moderniseren. De afgelopen maand vond een consultatieronde plaats waarbij deskundigen en erfpachters de kans hebben gehad te reageren. Op basis van het Collegevoorstel en de uitkomst van de consultatieronde heeft de VVD vijf ijzeren voorwaarden opgesteld waaraan het plan moet voldoen alvorens de VVD-fractie ermee instemt:

1. Een eerlijk canonpercentage
    Bij een in reële termen gelijkblijvende grondprijs moet er voor de koper financiële neutraliteit bestaan tussen koop en erfpacht. Dit is een logisch uitgangspunt van elk erfpachtstelsel. Dit betekent dat overeenkomstig hiermee keuzes moeten worden gemaakt voor canonpercentage, grondquote en indices. De erfpachtcanon wordt gebaseerd op een stabiel rentepercentage. Het canonpercentage wordt tevens gecorrigeerd voor inflatie en inflatierisico wordt niet bij de huiseigenaar gelegd.
  2. Geen badkamerboete
    In het voorliggende stuk ligt vast dat huiseigenaren niet mogen worden ontmoedigd in de eigen woning te investeren. Voor de VVD betekent dit dat investeringen in de eigen woning dus niet mogen resulteren in een hogere grondprijs. De transactieprijs is dan ook geen goede basis voor de berekening van de canon.
  3. Geen verhoging inkomsten gemeente
    De VVD gaat niet akkoord met een stelselwijziging die (opnieuw) wordt ingezet om de inkomsten van de gemeente ten opzichte van de inkomsten bij voortzetting van het huidige stelsel te verhogen.
  4. Afkoop blijft mogelijk
    De VVD gaat alleen akkoord indien in het nieuwe stelsel afkoop van de canon (in het huidige stelsel ‘vooruitbetaling’) mogelijk blijft. Afkoop dient ten opzichte van canonbetaling financieel neutraal te zijn.
  5. Zekerheid voor huiseigenaren
    De VVD wil dat de cruciale voorwaarden worden vastgelegd in het erfpachtcontract. Het gaat hier om de bepaling van de grondwaarde, de bepaling van de canon en de wijze van indexeren.

Rosalien van Dolder, VVD deelraadslid in Amsterdam Zuid: “Met deze ijzeren voorwaarden neemt de VVD duidelijk stelling tegen onteigening van opstal en verkeerde rente-uitgangspunten, feitelijk huisjesmelkerij door de gemeente. Dit is een veilige basis totdat erfpacht echt tot het verleden zal behoren, ook in Amsterdam.” Op 27 juni aanstaande spreekt de gemeenteraad over het voorstel voor nieuwe erfpachtvoorwaarden. De VVD zal daarbij bovenstaande vijf ijzeren voorwaarden op tafel leggen.