Maximum snelheid IJ-tunnel dankzij VVD verhoogd naar 70 km/u

De maximumsnelheid in de IJ-tunnel wordt per 1 september weer verhoogd naar 70 km per uur. De gemeente geeft daarmee gehoor aan een oproep van VVD-raadslid Werner Toonk, die de kwestie begin dit jaar aan de orde stelde. De weginrichting laat deze snelheid prima toe. 70 km per uur is al jaren de norm in de IJ-tunnel. Zelfs de bussen van het GVB en Connexion rijden regelmatig met deze snelheid door de tunnel.

IJ-tunnel

Eerder dit jaar stelde de Amsterdamse VVD-fractie vragen over de gevaarlijke toestanden in de tunnel, die mede het gevolg zijn van de grote snelheidsverschillen. Raadslid Toonk: “In praktijk wordt er vaak al zeventig of tachtig gereden, ook door de bussen”. De maximum snelheid was altijd al 70 km per uur, maar werd een paar jaar geleden vanwege werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn verlaagd naar vijftig.

Centrum akkoord, Noord (nog) niet

De verkeersdienst DIVV steunt het VVD voorstel om de maximumsnelheid in de oostelijke tunnelbuis te verhogen. Automobilisten die richting Noord rijden en de tunnelbuis uitkomen komen namelijk op de Nieuwe Leeuwarderweg waar ook een maximumsnelheid van zeventig geldt. Stadsdeel Centrum, dat alleen over de oostelijke tunnelbuis gaat, neemt daarom het door DIVV gesteunde VVD voorstel over.

De westelijke tunnelbuis valt niet onder de verantwoordelijkheid van stadsdeel Centrum, maar onder die van Noord. Dit stadsdeel heeft echter nog geen besluit genomen omtrent een eventuele verhoging. Voor automobilisten die de tunnel in zuidelijke richting nemen geldt daarom nog altijd de oude maximumsnelheid van vijftig. Toonk zal bij stadsdeel Noord verder aandringen om ook de snelheid in de westelijke tunnelbuis te verhogen, zodat de snelheid in de gehele tunnel zeventig wordt. Vooralsnog telt Toonk echter zijn zegeningen: “Het is al bijzonder genoeg dat er de maximumsnelheid in de stad ergens omhóóg gaat. Dit is daarom al een mooie stap in goede richting, waar we erg tevreden mee zijn.”