Ondernemen in de stad: De dynamiek van Keplar Agency

Om meer inzicht te krijgen in ondernemen in de stad en de rol die de gemeente kan spelen bij het faciliteren van ondernemerschap gaat Marja Ruigrok het gesprek aan. Ditmaal ging Marja in gesprek met Jorian Bos, mede-eigenaar van Keplar Agency. Keplar is een digitaal productiehuis dat media-producten creëert voor reclamebureaus, creative agencies, MKB en Serious Startups.

Jorian_Keplar_office

Wie is Jorian Bos?

Jorian is met drie partners eigenaar van digital agency Keplar. Ze maken apps, mobiele platformen, marketing-onderdelen en andere mooie dingen die we misschien binnenkort in opgehipte abri’s in de stad kunnen zien hangen. Keplar werkt onder andere voor NRC Next, Vodafone, Google+ en Randstad.

In totaal werken er 15 mensen vast bij Keplar en zijn ze groeiende. De groei beperkt zich niet alleen tot het moederbedrijf maar ook binnen de zelfstandige bedrijven bestaande uit apps of andere digitale producten die het team in de markt zet. Daar zoekt Keplar dan investeerders bij om het proven concept uit te werken. Een bedrijf in beweging dus.

De naam Keplar vindt zijn oorsprong in de naam Johannes Kepler, een astronoom / wiskundige waarnaar de Nasa Kepler Missie is vernoemd. De Kepler missie realiseerde de zoektocht naar plekken in het universum waar de ideale stand van de planeten rondom een centrale planeet plaatsvindt. Dit wordt een Goldilock Zone genoemd en biedt de mogelijkheid tot het waarborgen van nieuw leven. "Een mooie metafoor voor een Digital Agency en onze ambitie voor onze klanten en samenwerkingspartners". 

Personeel en opleidingen

“We zijn op dit moment actief bezig om mensen te zoeken. In het creatieve veld kan je bijna niet om partijen als Fontenal heen voor een advertentie, maar met wat inspanning en de juiste strategie en content werkt ook social media prima’’ zegt Jorian. Hij herkent de schaarste aan goed IT-personeel en dat zal nog wel een tijdje zo blijven: ‘’Het is moeilijk goeie mensen te krijgen. Met stagiaires werken we eigenlijk niet in IT, want je moet meteen top presteren’’. Het is lastig om de afstemming tussen praktijk en opleidingen actueel te houden, maar Keplar onderhoudt contacten met het onderwijs om te helpen tot een betere match te komen.

Huisvesting

Op dit moment zit Keplar in de Pilotenstraat. Ze zitten in een bedrijf verzamelgebouw waarbij zo goed als alle de andere huurders klant zijn van Keplar. Desondanks is er behoefte om te verhuizen, om naar een pand te gaan met een eigen identiteit rond Keplar. De mannen lieten hun oog vallen op een pand op de Overtoom, waar op de begane grond een ‘’Keplar café” moest komen. De horecavergunning moet nog aangevraagd worden (mede dankzij de VVD is deze vergunningstermijn verlengd van 3 naar 5 jaar, maar dat is weer een ander verhaal). Jorian ziet het al voor zich: ‘’Een creative community, waar je uitzonderlijke events kan organiseren. En met een mooie belettering op het pand natuurlijk. Het is mooi dat daar nu korting op wordt gegeven, maar ik blijf het vreemd vinden dat je ook moet betalen voor bestickering aan de binnenkant van je eigen pand’’. Er wordt dus nog druk rondgekeken voor een geschikt pand met de juiste uitstraling en in een omgeving met potentiële klanten. Van de kantorenloods van de gemeente Amsterdam had Jorian nog nooit gehoord, dus dat is misschien nog een handige tip.

Regelgeving

Tot nu toe heeft Keplar nog niet veel ‘’last’’ gehad van lokale regelgeving: ‘’We zitten hier in een huurpand en hebben tot nu toe nog geen behoefte aan reclame uitingen gehad, ons werk is ons visitekaartje en onze klanten zijn de beste adverteerders die ik me kan bedenken. Pas nu met het mogelijke nieuwe pand zien we wat er bij buitenreclame allemaal komt kijken’’. Op zich snapt Jorian wel dat er regelgeving is: “Die is er niet voor niets. Maar als het makkelijker kan, dan graag’’.

Heb je vragen over deze rubriek of weet je ondernemers die Marja op de koffie willen ontvangen, laat het Marja dan weten door een mail te sturen naar m.ruigrok@vvdamsterdam.nl