Aanpak bijstandsfraude College veelbelovend

VVD gemeenteraadslid Marianne Poot heeft eind augustus schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W over de aanpak van bijstandsfraude. Dit nadat bleek dat maar liefst 40 procent van de Amsterdamse cliënten niet kwamen opdagen bij hun re-integratie afspraken bij de Dienst Werk en Inkomen (DWI). De beantwoording van de vragen stemt de VVD zeer tevreden.

De VVD heeft in het verleden herhaaldelijk gepleit voor stopzetting van de uitkering van cliënten die structureel hun re-integratie verplichtingen niet nakwamen. Vanaf 1 oktober 2013 biedt nieuwe regelgeving deze mogelijkheid. Marianne Poot wilde dan ook weten of het College deze regels gaat naleven. In de beantwoording van de vragen zegt het College toe dat het structureel en consequent gebruik zal gaan maken van de nieuwe mogelijkheden rondom het stopzetten van uitkeringen. Poot:"Wij zijn blij met de insteek van het College. Strikte naleving geeft bijstandsgerechtigden een extra stimulans om snel terug te keren op de arbeidsmarkt en voorkomt misbruik van gemeenschapsgeld."

De focus van de VVD ligt op ondersteuning bij een snelle terugkeer naar betaald werk. In dat kader stelde VVD Amsterdam eerder al voor om een pilot te starten waarin bijstandsgerechtigden vrijwilligerswerk doen als onderdeel van hun re-integratietraject."Wil men echter op geen enkele manier meewerken, levert het stop zetten van een uitkering gemiddeld €15.000 op. Dit gemeenschapsgeld kan dan worden ingezet zodat het bij mensen terechtkomt die er wel recht op hebben", aldus Marianne Poot.

De nieuwe regelgeving over de aanwezigheidsplicht bij re-integratie bij het DWI wordt op 1 oktober 2013 geïmplementeerd Het college zal de raad informeren over het effect van de toepassing van de nieuwe werkwijze.

Voor beantwoording van de schriftelijke vragen klik HIER.