Proef twaalfdagenregeling clubs in Centrum verlengd

Op aandringen van VVD Amsterdam, GroenLinks, D66 en PvdD wordt de twaalfdagenregeling voor clubs in Amsterdam centrum verlengd tot 1 juli 2014. Op en rondom het Rembrandtplein en Leidseplein vond een proef plaats waarbij nachtzaken 12 keer per jaar een ontheffing van hun sluitingstijd mochten aanvragen. Deze zaken konden daardoor 12 keer per jaar 24 uur per etmaal open zijn.

Bruisend Amsterdam

Fractievoorzitter Robert Flos: “Wij zijn bijzonder blij met de toezegging van de Burgemeester om de twaalfdagenregeling voor clubs op de uitgaanspleinen te verlengen tot 1 juli 2014. Niet alleen biedt dit zekerheid voor clubs - zij kunnen nu top acts en dj’s boeken- maar ook het uitgaanspubliek kan blijven rekenen op een bruisend Amsterdam.”

Zoals het ernaar uitzag zou de evaluatie pas eind 2013 aan de commissie AZ worden voorgelegd en dan pas besloten of er een vervolg zou worden gegeven aan de twaalfdagenregeling. Voor nachtzaken is deze onzekerheid een onwenselijke situatie. Clubs moeten –zeker top- dj’s vele maanden tot meer dan een half jaar van te voren boeken. VVD Amsterdam vindt het vanuit een oogpunt van betrouwbare overheid van belang dat clubs in een zo vroeg mogelijk stadium weten waar zij aan toe zijn zodat zij hun programmering kunnen aanpassen en hun bezoekers daarover kunnen informeren.

Criminelen uit het Oostblok

Tevens heeft Robert Flos de Burgemeester om uitleg gevraagd over het recent verschenen rapport van hoogleraar Dina Siegel (Universiteit Utrecht) over in Nederland actief zijnde criminele bendes uit het Oostblok. De Burgemeester gaf in zijn antwoord aan dat naar zijn weten op de Albert Cuypmarkt geen grootschalige heling van door Oost-Europeanen gestolen goederen plaatsvond. Verder zegde hij toe binnenkort met een brief te komen waarin nader zal worden ingegaan op de problematiek omtrent mobiel banditisme.